måndag 26 januari 2009

Vilken profil är du?

Det finns ett modeord just nu som är jag nyfiken på.
Profil.
Olika kända människor är berömda för att de är någon form av "profil".
Ni vet Tony Irving "Juryprofil"...
I dag läste jag om "reggaeprofilen" Anders Siösten i tidningen...

Nu när det dansas vilt i "Lets Dance" eller snurras runt på isen i "Stjärnor på Is" eller sjungs i "Idol" eller hånglas runt i "Big Brother" så skapas nya "profiler" på löpande band.
"Dansprofiler", "Isprofiler", "Dokusåpaprofiler" eller "Sexprofiler".

Jag tycker att det är lite kuligt.
Vad finns det mer för profiler?
"Barnfödarprofilen", "Telefonistprofiler", "Bloggprofiler", "Revisorsprofiler",
"Badprofiler", "Nakenprofiler", "Pianostämmarprofiler" "Lärarprofiler".
Ja, det finns hur många som helst.

Troligen är så kan jag vara en "Författarprofil", "pappaprofil" och lite en "bloggprofil".
Till sommaren ska jag bli en "Sommarprofil".
Just nu känner jag mig mest som en "Tröttprofil".

Det gäller att profilera sig.
Vilken profil är du?


Jag hörde just på Adam & Gry på radion (Radioprofilerna ni vet...),
när de berättade om ett par roliga nyheter.
Bland annat att en get satt häktad i Afrika.

Det var två män som försökte stjäla en bil. ("Rånarprofilerna")
Då kom civilgardet på dem och började jaga dem.
Den ena hann undan medan den andre plötsligt vände sig om och förvandlades till en get.
Nu sitter geten häktad hos polisen i väntan på rättegång.
Man vet ju inte omd et är sant. men kul är det i alla fall.
Jag funderar på vem som ska hålla i försvaret.
Och vad har Geten att säga till sitt försvar?
Kanske klarar den sig med att få en fotboja?
Snart kan vi läsa "Boken om mitt liv som Get - av "Getprofilen".

Den andra nyheten handlade om en man i USA som letade efter sin försvunna hund.
Vi kan kalla honom för "Hundletarprofilen"?
Han tyckte att han såg den ute på isen på en sjö.
Han åkte ut på isen med bilen
Hoppade ut och letade efter hunden.
Men det var ingen hund där.
Då visade det sig att han hade låst sig ute från bilen - som stod på och brummade.
Och värmen från bilen gjorde att isen smälte.
Långsamt, men säkert tills det sa PLUPP och bilen försvann ner i sjön.
Varför misstänker jag att han efter detta hatade sin hund?
Nu kan vi istället kalla honom för "Hundhatarprofilen".

Såna situationer skulle kunna hända mig känns det som.
Jag vet inte varför.
Jag gör ofta bort mig.
Och jag kan riktigt känna hur hopplöst han måste ha känt det när han stod där och svor och undrade hur han skulle komma in i bilen när den långsamt började sjunka ner i sjön.




Det där skulle också kunna vara jag...
"Parkeringsprofilen"?

32 kommentarer:

Åsa! sa...

Det finns stunder då man skulle vilja kunna förvandla sig... Jag ska nog ta kontakt med den där geten...
Ha en bra dag!

Nastasia sa...

Ja´a Du...tyvärr skulle det nog allt kunnat vara jag också, för är det något jag är BRA på så är det att hamna i "dröpliga" situationer...

Min profil just nu skulle kunna vara "Sluta läsa-blogg-och-börja-jobbaprofilen"! Men tusan så TRÖÖÖÖGT det går idag, det går mycket lättare att läsa era bloggar runt om! :o)

Nåväl, back to work...är jag en arbetsprofil då?

CharmKatti sa...

Om man nu ändå ska förvandla sig till nåt, varför väljer man getprofilen?

Själv är jag sjukprofil, min hals har en egen profil, på många sätt. Den kallar sig halsflussprofilen...
Så trist, så trist.

imse sa...

Ingen ko på isen, brukar man säga. Här var det ingen hund på isen.

Jag läste om en som hade en ponny i baksätet på bilen. Det var väl en ponnyprofil.

Själv är jag verkligen en tröttprofil, samt även en sjuksköterskeprofil och cykelprofil.

Lena-fena sa...

Virrpanneprofilen, det är jag det.

ylvisen sa...

Ha ha, det var ett roligt inlägg!!

Kan man vara en ätarprofil ;o) Isf är jag det!

Skickar oxå en hälsning ang din bok där min svägerska läst ut den på en dag! Hon tyckte den jättebra och fängslande!

Kram ylva

ylvisen sa...

Alltså Prins annorlunda! :o)

Susjos sa...

Då skulle jag vara barnfödarprofilen då? Fast det var inget kul namn? Jordemorprofilen låter väl mycket bättre?
Och på fritiden är jag friskis&svettisprofilen.
Fast just nu är jag mer stukadfotprofilen...

Anonym sa...

Trevlig blogg du har här Sören. Upptäckte den genom ett inlägg du gjort på Niklas Strömstedts blogg som för övrigt också är en trevlig blogg.

Och visst ska vi akta oss för rådjuren - dessa förtäckta självmordsbombare!

Anonym sa...

Ha ha ha! Jo nog finns det hur många profiler som helst.
Jag är nog lärarprofilen, mammaprofilen, MSprofilen, bloggprofilen, positivaprofilen utblandat med en liten flumprofil sittandes efter ett skidäss försökt få denna blandprofil till en skidprofil... Kram anna

Lena sa...

Ville bara säga att din bok, prins annorlunda är kanon. Jag har nyligen mist min 18 åriga dotter i en sällsynt muskel sjukdom, men vilken glädje vi fått tagit del av under hennes år, en såndan kämpe som våra barn med funktionshinder så ofta är, nu är sorgen här så tung men jag önskar att den där dagen ska komma då man endast minns det bästa, just nu fokuserar bara 2 v på iva i min skalle....Ha det gott../Lena

billan sa...

Kuligt inlägg!
Idag har jag växlat mellan "funderarprofilen", "tröttprofilen" "systerprofilen" och "snöskottarprofilen"
Imorgon är en annan dag med nya profiler.....
Ha en bra vecka:)

Fredriksson sa...

Jag är antingen latprofilen eller tjockisprofilen. :)
Jag läste om getnyheten, riktigt roligt tycker jag, Undra hur försvararprofilen ser ut? Marmladprofilen, Marmelad Lennart kanske:) Haha

Fredriksson

cpmamman sa...

Säterprofil. Nej det rimmar inte så bra. Jag får kalla mig cpprofil då. Mitt första men ack så vackra smeknamn.

Carina - den gråa pippin sa...

Kul att tänka sig som en profil. Jag är nog flera profiler om dagen. Mammaprofil morgon och kväll. Räddaren-i-nöden-profilen på jobbet då jag hjälper till att lösa saker och ting. Datorprofil - mest hela dagen eftersom jag jobbar vid datorn och häckar framför burken alldeles för mycket. Men jag är nog alldeles snart en VABprofil. För min kruppprofil till son en våning upp låter inte vacker på hostan nu. Måste pipa iväg till sonenprofilen. Hej hopp

Storarvid sa...

Just nu är jag "Trött" profilen då, tittade bara in en snabbsväng innan läggdags.
Du, jag hade en Volvo en gång där det blev så tokigt att bilens centrallås låste hela bilen på parkeringen, men motorn var igång. Jag skulle kolla en sak i motorrummet med motorn igång, så jag stängde inte av motorn utan gick ur och stängde bara dörren. KLICK!! Jag fick inte upp vare sig motorhuv för att stänga av motorn, eller dörrar.
Det hände ju NATURLIGTVIS på parkeringen HÄR PÅ JOBBET SJÄLVKLART så ALLA som jag kände fick reda på det.
Undrar vad man kan kalla en sådan profil, för DET fick jag då, och jag får fortfarande höra om det ibland.
Jag fick helt enkelt låna en bil och åka till hustruns jobb och låna hennes nycklar.
Allt löste sig.

Inkan© sa...

hahaha- via Åsas blogg hamnade jag här och nu smiler jeg og har det morsamt!
Vår värld är fylld av profiler just nu - nästa år blir det kanske en ny benämning.
Fast jag hänger inte riktigt med så jag känner inte till alla de profiler du räknar upp:)
Ids nog inte bry mig egentligen.

Men din blogg är intressant!
Jeg er nog en egen profil:)

Suzesan sa...

Hahaha roligt. Jag är Snyggprofil så klart ...ödmjukt men bestämt :)
Det ser nästan ut som en fransk fickparkering det där. Nån som sitter i skiten rejält där. Bilen iallafall.
Sov Gott
/Susanne

Anonym sa...

Haha va rolig du är. Jag skulle föreslå att du profilerar dej som "pappapro fil" eller det kanske är en maträtt eller ett datavirus?

Jag är i alla fall en hundförarprofil och tycker inte ett dugg synd om hussen som förlorade sin bil. Värre är det med hunden, vart är den?
/P

Christina och Carina sa...

Jag måste vara "göra bort mig profilen"

Lallis - liv och leverne sa...

Klantprofilen, mammaprofilen och "vargladattintejagharkörkortfördåhadedetdärkunnatvarajag-profilen"

Typ.
:)
Ha det fint idag.

Anonym sa...

Mammaprofilen, pms-profilen, rensarprofilen, latprofilen...kärt barn har många namn eller hur det nu var:-)

Anonym sa...

Men finns det inte en kondom som heter Profil förresten?
Inte för att jag har en aaaaaaning om sånt, men om jag nu var en flitig användare av dessa vore jag en Profilprofil då månntro???

Anonym sa...

Just nu är jag en surprofil... Men eftersom jag även är en lätt-att-skaka-av-mig-profil så borde jag snart bli en gladprofil! Till dess tänker jag vara en dricka-te/läsa-bloggar-profil.

Ha en fin dag!

Anonym sa...

Jag är nog; -stå på egna ben-klara sej själv-ensamma mamma profilen-. Å, jäklar vad det är tröttsamt och jag gör allt för att klara det "prickfritt".
Trött-Ninni
...och så anonym-profil förstås...

cpmamman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ulrika Gabriel sa...

Vet inte varför jag tänker på Billy Butt när det handlar om "profiler". Gick han månne under benämningen "nöjesprofilen" under våldtäktsrättegången för flera år sedan? Sedan kan man ju inte undgå att märka att han har en väldigt hmmmm "karaktärisktisk" profil dessutom... på riktigt alltså.

ullrika sa...

ett återkommande men intressant fenomen. för några år sen var alla -åringar! om du minns.

Miafia sa...

Hej hej!
Kärt barn har många profiler...*s*

Just nu är jag defintivt en jobbarprofil och pendlarprofil. Det är stående varje måndag-fredag. På helgen är jag mest städprofil!
Helst av allt skulle jag vilja vara en
"jagharhurmyckettidsomhelstprofil"
Ha det gott!

Sandra sa...

Hmmm... Om man tittar på mig från sidan så har jag en profil!

Freja Rico sa...

Ja du, vad kan jag vara för profil, disträprofilen kanske? Men jag kan också vara den där dråpliga profilen, var det en gång när jag blev intervjuad inför ett jobb och de frågade mig om mina negativa sidor; disträ och tidsoptimist var mitt svar, kanske inte så bra just då, men jag kommenterade sen i slutet att det var mest av det mildare slaget, hahaha!

Freja Rico sa...

Förresten, jag är "kockprofil" nu och "vårdarprofil", fick nämligen jobbet på Hinseberg, det var då jag var "dråpprofilen" vid intervjun, men det gick vägen!!