onsdag 21 januari 2009

Spikmattan igen

Läste precis lite info om spikmattan som jag fick i julas och som jag har använt i stort sett varje dag sen dess.
Jag tycker att det är skönt, på nåt märkligt udda sätt...

"Spikmattan är ett mycket gammalt verktyg som har sina rötter i den indiska
mysticismen. Där användes den av yogis (utövare av yoga) för att lösa upp
blockeringar – både fysiska, emotionella och mentala. Spikmattan var inte
en ”macholeksak” för att bevisa smärttålighet, vilket blev allmänhetens
generella bild genom den indiske fakiren. Allmänheten och medierna
missuppfattade det sanna användningsområdet då yogis vanligt-
vis inte är särskilt talföra och isolerar sig från människor.

De kinesiska skrifterna som är drygt 4 000 år gamla,
talar om behandlingar med nålar för att balansera
kroppen och psyket. Ingen vet med säkerhet hur
länge spikmattan har använts för att hela kroppen och öka
medvetenheten hos människor. Uppskattningsvis i minst flera tusen år."


Det låter som om jag kommer att bli upplyst framåt våren.
Vad tror nì?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Spikmatta, brrr! Jag vill ha en massagefåtölj. Eller ännu hellre en massör, förstås. Kanske en massör OCH en massagefåtölj som kan ta vid när massören har fått kramp i händerna?

Anonym sa...

Jag vill också bli upplyst. Min hänger över en stol...EN sketen gång har jag testat den och då grinade jag bara.
Måste man ha tålamod eller är det jag som är för känslig månntro...

sorenolsson sa...

lena-fena - vad säger att det ena måste utesluta det andra?
Jag älskar att både ge och få massage också.
men inte samtidigt som man ligger på spikmattan, kanske...

Tindra - Jag vet inte, men jag tror att man måste tycka om att göra sig själv lite illa. Kanske?
Eller inte.
Visst gör det lite ont första gången, men det blir nåt annat efter ett tag.
Jobbigast tycker jag är att ta mig upp från den när jag känner alla spikarna som släpper taget i ryggen....
:o)

imse sa...

Jag skulle gärna prova en spikmatta. Tyvärr har de varit slutsålda här i stan sen före jul.
De verkar ha blivit väldigt populära.

Susjos sa...

Jag har just beställt en spikmatta, HURRA!!!!En Shaktimatta :) Provade den på jobbet,och jädrar va sköönt det var! Så nu lääängtar jag att den ska komma hem till mej!

Lena-fena sa...

Samtidigt som man ligger på spikmattan är nog en ruskigt dålig idé...