söndag 4 januari 2009

Lär av misstagen, om du vågar

Det brukar ju sägas att man ska lära av sina misstag.
Det är bra, tycker jag.
Men det gäller ju bara de som har modet att våga göra misstag.
Det sägs att världens kanske mest berömda uppfinnare Thomas Alva Edison fick frågan efter att han hade skapat glödlampan efter tusen misslyckade experiment:
- Hur många av alla experiment tyckte du var lyckade?
- Alla utom den sista.
För han ansåg att alla de tusen experimenten innan hade lärt honom något nytt om hur man inte gör en glödlampa.
Då kan man prata om att lära av sina misstag.

Jag älskar den här texten. Den säger så mycket om hur vi lär oss av livet.
En stund i taget. Det är den enda sättet. Och visdomen kommer med erfarenheter.

1. Jag går nedför gatan. Det är ett stort hål i trottoaren.
Jag ramlar i.
Jag är förlorad. Hjälplös!
Det är inte mitt fel!
Det tar en evighet att hitta en väg ut.

2. Jag går nedför samma gata.
Det är ett stort hål i trottoaren.
Jag låtsas att jag inte ser det. Jag ramlar i igen.
Jag kan inte fatta att jag är på samma plats igen, men det är inte mitt fel!
Det tar fortfarande en lång tid att ta mig ur hålet.

3. Jag går nedför samma gata.
Det är ett stort hål i trottoaren. Jag ser att det är där.
Men jag ramlar ändå i. Det har blivit en vana..
Mina ögon är öppna. Jag vet var jag är. Det är mitt fel.
Jag kliver snabbt upp ur hålet.

4. Jag går nedför samma gata.
Det är ett stort hål i trottoaren. Jag går runt hålet.

5. Jag går nedför en annan gata.


Och glöm inte:
Du kan misslyckas många gånger, men du är inte misslyckad förrän du börjar skylla på andra.

20 kommentarer:

Fredriksson sa...

Det där var en bra text ska jag komma ihåg, jag gör ständigt misstag. Men jag lär mig av en del fast även om jag tar en annan gata verkar även den ha hål att rammla i. Men skam den som ger sig. :)

Fredriksson

Anonym sa...

Kloka ord som vanligt!

Anonym sa...

Jag är så nöjd över att ha hittat din blogg Sören. Du har fina ord. Du har kloka ord. Du har roliga ord. Kram Anna

Sten sa...

Visdom klädd i enkla ord. Fantastisk kraft! Ju mer man tänker på det du skrivit desto fler dimensioner och tillämpningar får det. För att bibehålla tydligheten vill jag ge ett exempel på vad jag menar. I vissa fall kan man föredra alt.4 före alt.5 eftersom man då kan undvika de kända hålet. Väljer man alt. 5 däremot undviker man det kända hålet men kan då falla i nya okända... God fortsättning på 2009.

Lallis - liv och leverne sa...

Det är verkligen så sant som det är sagt och bra sagt är det verkligen.
Ha en fin dag (trots kyla*brr*)

Niklas sa...

Det här var verkligen nåt som många borde tänka på mer!

Anonym sa...

Det där var riktigt klokt. Nåt att ta till sig och tänka på.
Tack för det!

Kram

Anonym sa...

Hur kan du sätta ord på så kloka saker. Jag bara nickar och tänker visst så är det ju.

Kramar @nette

Vit Gladiolus sa...

Åhhhhhh vad kul att du bloggar!!!!!!
Jag hittade dig genom Lallis!!! Hon är oerhört bra på att skriva!!
Nu ska jag sätta mig å läsa din blogg! Å jag garanterar att jag kommer tillbaka!! Tjohooo!!
:)
Kram på dig

Niklas Strömstedt sa...

Ja, OJ vad man hade varit misslyckad om man inte misslyckats så många gånger.
Det finns så många gator. Och så många hål.

Tjoho!

/N

Christina och Carina sa...

Ja.de där hålen har jag ramlat i många gånger. Har lärt mig ibland och ibland ingenting

Susjos sa...

Fin text,och ny fin bild!
Och visst är det så,visdomen kommer med åren..

maria sa...

:) härligt och klokt! att lära av misstagen, att tillåta sig och våga göra dem - att sträcka sig lite längre än inom bekvämligheten - ja det är spännande att vara människa! :)

Fru Bes Blogg sa...

hittade hit av en ren slump faktiskt! Va roligt! Jag kom ihåg att jag såg dig på ett flyg till London typ -95, och jag tyckte det var sååå fränt för jag älskar ju Sune och hans roliga familj.. aja skit samma. kul att hitta hit i allfall!

Ha en trevlig kväll!

Fina

Malin sa...

Vill från djupet av mitt hjärta tacka dig och din hustru för er fina bok. Den har skänkt tröst och stor mängd kraft åt mig som förälder till en annorlunda liten prins. Och vilken bekräftelse på den sorg som är så svår att klä i ord. Hälsa prinsen och tacka för hans medgivande till boken, den är så viktig! Tack än en gång.

Vit Gladiolus sa...

Tjing Tjong igen!!!! Jag läste längre ner att du fått en spikmatta!! Jag har åxå en!! :O Tycker du att den är bra? Jag har inte legat så himla mycket på min...men det gör jädrit ont att ligga de första 10 minutrarna, men sedan blir det bara fantastiskt underbart! Å visst känns det att det börjar på att pulsera...

Ha en kommande Trevlig vecka!
Tjing

mig & alice sa...

Åhh, nu kommer jag och låta som en galen beundrare eller nåt...Men jag trodde inte det var sant när jag såg att du bloggade.

Jag läser dina/era böcker jämnt för mina ungar och de älskar det.

Maken sitter också fastklistrad och jag skrattar högst av alla!
Nu vet jag inte om det är du eller Anders som läser in sagorna på cd?

Men jag har på något sätt lyckats snappa upp sättet att läsa berättelserna. Det gör ju det hela såååå mycket roligare, hahaha.
Jag köpte 2 av era böcker i julklapp till de mellersta barnen...så god jul ifrån min plånbok ;-).
Jag bara önskar att du kunde höra min äldste son Vilmers helt hysteriska skratt när jag läser om när Pär Päron och Håkan ska palla päron. Vilken för övrigt är min favorit också.

Kloka ord du skriver om i inlägget. Det är nästan samma som ens drömmar. De är roliga ända tills man uppfyller dem...för att låta som en riktig pessimist. Men då gäller det bara att skaffa nya, inte sant?

Ha en riktigt god fortsättning på det nya året.

Hit kommer jag igen...och imorgon ska jag tala om för mina barn att jag har skrivit brev till Håkans "pappa".

//Melinda, mamma till fyra sköningar

Suzesan sa...

Det där är inte tänkt ut på en sekund eller två.
Tänkvärd text.
I vår familj tycker vi det hemskt roligt att ordmärka.

Därför tänkte jag göra det nu.

Det framgår inte av texten vem som grävt alla groparna och hålen:)
Men det måste vara "någonannan" som har gjort det *fniss*

Så tänker jag hela tiden på "Den som gräver en grop åt andra faller ofta själv däri" men det har säkerligen inte med texten att göra.
Krya på dig.
Ha det bra
/Susanne i Halmstad

Catarina sa...

Läste om tystnaden. Har du läst "Tystnaden talar" av Eckhart Tolle. Rekommenderas. Aha.känslor i massor. Precis som när jag läser Ewa Forkélius, Osho och om Buddhisem. Ha en bra dag! Gör den bra!

sorenolsson sa...

Fredriksson: Upp igen! Nästa hål väntar!

Tindra: Tack vad snällt!

Skrivanne: Tackelitack! Det värmer!

Sten: Jag håller helt med dig. Det krävs ett visst mod att gå från steg fyra till fem.

Lallis: Tack du! Och kylan kan dra åt helvete. Där smälter den ner!

Niklas: Gör som jag. Skriv ut texten och sätt upp den innanför en dörr i köket. Då ser du den titt som tätt och blir påmind.

Imse: Tack. Vad kul att du gillade det!

Lilla Blå - då nickar vi i takt.

Zinkbaljan - Vad roligt att du hittade hit! Och spikmattan fungerar alldeles utmärkt. Tycker att jag ser så lustig ut efter en halvtimme. Prickig på hela kroppen. Och jag inbillar mig att jag mår bra av det i alla fall...

Niklas - Jag tror att vi alla ramlar i många gropar. Det hör väl till livet.


Tinna - jag vet. Ibland får man knacka sig på skallen och undra varför man inte fattade att låta bli den där gropen. Igen och igen.


Susjos - Tack för snälla ord. Någon frågade om det var linser - men det är det inte. I ett visst ljus ser ögonen så där oskyldigt blå ut...

Maria - Visst är det spännande! Hurra för oss människor!


Fru Bes Blogg - Vad roligt att du hittade hit. Jag gillar London. Dit flyger jag gärna och ofta - och ibland sätter jag mig även på rätt plan och hamnar på rätt hotell. Men inte alltid.


Malin - STORT tack för dina ord. De värmer!


Mig & amp; alice - Kuligt! Det finns några olika "darlings" i våra sagor. Och den där är absolut en av dem. Det är Anders som läser Sune och jag läser Bert och Håkan Bråkan på Ljudböckerna.

Suzesan - som jag ser på saken så finns groparna. Hur de kom dit spelar ingen roll. Men det är absolut nåt att fundera vidare på. Bara för skojs skull om inte annat.


Catarina - har inte läst den boken av Tolle. Tack för tipset!