söndag 25 januari 2009

Det är synd om djuren

Jag har svårt att få ihop mina tankar när jag ser denna bilden:



För det första så ser rådjuret inte särskilt farligt ut.
Det ligger ju bara där!

För det andra så trodde jag att det var bilisterna som var farliga för rådjuren och inte tvärtom.
Men det kanske är ett sätt att lägga över ansvaret på rådjuren istället?
Det är de som får skylla sig själva om de är så farliga att de vill ta livet av sig på de svenska vägarna.

Om nu djuret på vägen är ett dött rådjur.
Kanske ligger det bara där och är farligt?
Kanske morrar det lite åt förbipasserande?
Kanske hugger det mot små barn som vill plocka vitsippor vid vägkanten?
Nåt elakt och farligt måste den ju hålla på med.

I dag har jag en av världens tråkigaste dagar.
Jag håller på med kvitton och redovisning.
Jag ligger efter med det.
Har papper från oktober som inte är redovisat.
Jag komemr ju för fan knappt i håg vad jag gjorde i går!
Hur ska jag då kunna minnas vad jag gjorde i oktober!

För att göra redovisningen lite roligare så lyssnar jag på musik och tar en whisky.
I slutet av kvittohögen kommer jag troligen vara en väldigt kul kille...
Börjar kanske skriva fräcka små meddelanden till skattemyndigheterna.

Närå.
Men en gång skrev jag till nån myndighet så skrev jag ett personligt brev.
"Kära herr och fru Myndighet"
Så började brevet.
Sen skrev jag vad jag ville ha sagt i trevliga ordalag och avslutade med att jag önskade dem och deras barn välgång och hälsa och sånt.

Nu måste jag återvända till kvittohögen.
Suck..
Det är nog inte bara rådjuren det är synd om.

12 kommentarer:

Anonym sa...

F*n. Nu blev jag lite gladare. Då jag läste din blogg. Å det var ju inte meningen! Jag är ju sur idag. Får liksom inte glömma bort det.

Å det där rådjuret...nä! Nu börjar jag nog grina!!

Ta en whiskey för mig också!
Skål ta mig tusan!!

Tant Janet sa...

Ja du vilket är farligast i trafiken, bilarna eller rådjuren? Bra frågeställning och bra att du tog upp ämnet. Det behövs verkligen. Själv brukar vi ha en mamma med 2 kid på tomten varje vår... visst de äter upp mina blommor men dom är ju så söta.

Bra kombo där med Whiskey och redovisning. Då blir det ju liksom lite roligare! Ha en bra dag!

Susjos sa...

Musik och whisky,det låter bra! Lycka till!

Anonym sa...

Musik, whiskey och redovisning... Den varianten har jag aldrig stött på. Men den var så pass trevlig att läsa om att jag ler här uppe i 0910området.
ska precis sätta mig och blogga själv... Tack, Sören för att du fick mig att må bra så här på söndagkvällen! Pst du behöver inte whiskey för att bli rolig, du! Kram Anna

kvinnan med koftan sa...

ska tänka på både dig OCH rådjuren i mina böner i kväll : )

Ulrika Gabriel sa...

Stackars, stackars dej...
Ekonomi, siffror och redovisning, det måste mänskligheten ha fått för sina synder.
Tänk att när jag skulle välja utbildning till gymnasiet så ville jag mest av allt gå Beklädnadstekninsk linje - jag ville bli designer (älskade att sy). Men syokonsulenten tog ned en tjock pärm från sin hylla där hon hade alla elevers betyg. Hon konstaterade att det kunde det inte bli tal om - jag hade alldeles för bra betyg för det. Nej, treårig ekonomisk skulle det bli.
Vad vet man när man är 15 år om den "förnuftiga framtiden"? Jag sökte den ekonomiska utbidningen - jag som hatade siffror.
Som tur var hade jag en fantastisk slöjdlärare som tipsade mig om en alternativ estetisk utbildning som jag sökte och kom in på.
TUR.
Tror inte jag hade blivit äldre än högst 17 år annars...

Så du har mina sympatier...
Men du blir säkert snart klar och då känns det bättre ;-).

Anonym sa...

Jag skulle gärna vilja veta om det lönade sig att vara extra trevlig i det där myndighetsbrevet?
"Kära herr och fru Skattmas. Jag skulle uppskatta om Ni kunde minska min skattesatts men åtminstone två nollor?"
/P

Fredriksson sa...

Ja det var ju onekligen en lustig rubrik på den bilden. Jag blir dock arg på den bilist som kört ihjäl rådjuet och bara låtit det ligga.
Jag tycker det är bilar som är farligast i trafiken, eller bilar, förare. Människor:)

redovisningar kan ju inte vara kul förstår att du fick ta till flaskan:)

Skål!
Fredriksson

Nastasia sa...

Jag har alltid försökt lära mina barn att barn (ok då, även vi vuxna) och djur är mjuka och bilar hårda - alltså ska man akta sig för bilar!...men kanske det är tvärtom då?..hmm...har faktiskt inte tänkt på det...


Nå? Blev kvittohögen nå´t roligare framåt kvällen?...eller i alla fall Du? ;o)

Ha en BRA dag!

Lise-Lotte sa...

Är och läser din blogg som jag alltid gör. Den här gången sitter min 6 åriga dotter med. Hon ser bilden och frågar "varför ligger rådjuret där?"
Jag förklarar att nån har kört på den. "varför det, är den död? Varför får den ingen begravning som farmor fick?"
Ja varför är det så??
vi människor vill ha vägar och djuren vill springa fritt. Det är otäckt när det blir olyckor då både djuren och människorna blir skadade. Dottern frågar igen "varför, den som är så söt".
Usch nu får vi försöka tänka på något annat.
Hoppas det gick bra med kvittona.

sorenolsson sa...

Tindar - Flåt!

Jeanette - Jag tror att Älgarna ligger bra till också. De är tuffa typer.

Susjos - Det gick "sådär" tycker jag...

Skrivanne - Jag tror inte att mina kvitton bryr sig, men kanske revsiorn.

Kvinnan med koftan - Glöm inte att avsluta med "Amen". Annars funkar det inte, har jag hört.

Ulrika Gabriel - Debit och kredit. Det är sånt som påminner mig om Karies och Baktus..


Pernilla - nix. funkade inte. Men iofs så tror jag att de fick ett gott skratt på sin avdelning - och då lever man ju längre, sägs det. Och det vet jag inte omd et var bra eller dåligt.


Fredriksson - om det är som du skriver att djuret är dött (och inte bara ligger och softar) så är det helt för jävligt att den som kört på bara har kört vidare - och låtsats som ingenting.
"Vadå Rådjur? Jag har inte sett nåt. Min bil har alltid haft en stor buckla på motorhuven"


Nastasia - högen blev inte ett dugg roligare. Inte jag heller.


Lise-Lotte - jag förstår din dotters fundering. De är kloka barnen. Det är bara att tänka på om det var tvärtom. Om vi skulle lägga farmor vid vägkanten. Vore inte lika lyckat.
Kanske?

Lena-fena sa...

Nu lyckades du med två riktigt jobbiga ämnen i ett inlägg: skattmasar och överkörda rådjur. Har just varit uppe på Skattemyndigheterna med en preliminärdeklaration som jag hoppas resulterar i att jag får lite mindre skatt per månad... *håller tummarna så att det knakar* Som tur var såg jag inga överkörda rådjur på vägen.