onsdag 7 januari 2009

Citat jag gillar

Jag har ett citat uppsatt vid mitt skrivbord.
Vet inte var det kommer från. Det spelar inte någon roll heller.
För det är bra.

"När man befinner sig mitt i livet
och inte vet vart man ska gå,
bör man känna efter vilken väg
som doftar mest kärlek.

När man befinner sig mitt i kärleken
och inte vet vart man ska gå,
bör man känna efter vilken väg
som doftar mest liv"


Det ligger mycket i det, tycker jag.
Men å andra sidan så ligger det mycket i vad Groucho Marx sa också:
"Jag vill inte vara med i en klubb som kan tänka sig att ha såna som mig som medlemmar"

Gillar Groucho Marx citat.
En favorit är när han hade blivit ombedd att recensera en bok och han svarade:
"Jag tyckte mycket om er bok. Jag skrattade från den stund jag tog upp den till jag lade den ifrån mig. En dag tänker jag även läsa boken"

Såna recensioner görs inte längre.
Möjligen på såna böcker som jag och Anders skriver.
Men rekordet var nog ändå en rockgrupp som fanns i Karlskoga när jag växte upp.
De gjorde en skiva.
Fick en enda recension. i Aftonbladet.
det enda som stod var:
"Varför?"

Det är vad jag kallar sågning!

Nu är det kväll.
Det innebär att det blir mörkt ute. Annars är det samma sak som på dagen.
En fundering:
På sommaren när det är ljust dygnet runt.
Tar natten ledigt då?
Åker natten också på semester?
Blir skuggorna avundsjuka då?

Läste någonstans att mörker inte existerar.
Det är bara avsaknaden av ljus.
Såna funderingar tycker jag om att fundera på.
För de gör att det krullar sig även inne i min skalle.

Nä. Dags att sluta för dagen.

God kväll!

21 kommentarer:

Anonym sa...

Var får du alla härliga funderingar ifrån...

Det där var en mycket vacker dikt. Den stjäl jag rakt av! Den hade nog varit en skön tröst i natt, men det är ju inte försent att tänka så nu heller.

Jag tackar och bugar!

Anonym sa...

Fina citat där =)

Måste bara säga att jag avgudar Sune böckerna! Dom är bäst.

Må väl!

Storarvid sa...

Det är ju givet när man läser ditt inlägg, SJÄLVKLART måste nästa bok bli "Citatboken av Sören och Anders" ....
Klart att mörkret måste finnas, annars skulle man ju inte se juset, sa grabben min någon gång.
Ungefär som när dottern för många herrans år sedan, hon var nog bara 6-7 år öppnade frysen o försökte sticka in så stor del av kroppen som möjligt och jag frågade henne, Vad gör du så för??
Hon svarade, Jag skulle spara lite värme tills jag fryser för jag är så varm nu.

MorsanMia sa...

Kalskoooga, det ligger alldeles bredvid min barnsomstad. ca 2,5 mil tror jag. barndoms och barndoms.. jag bodde där tills jag var 23. Vad hette gruppen?

Lallis - liv och leverne sa...

Det är kuligt med citat.
En del är riktigt bra. Som det översta.

Groucho Marx var ju ganska så urskön måste jag säga.*s*


Nu när du säger det så känns det lite skruttigt orättvist mot skuggorna.
Att bara ta "sovsommar" eller dra iväg på semester sådär.
Natten alltså.

Go kväll!:)

Suzesan sa...

Alltihopa var så bra så jag säger. Det är härligt att läsa texter när de inte är så självklara.
Att man får läsa det sakta och flera gånger.
Dikten/citatet var ju väldigt fint.
Du skriver väldigt bra och härligt att det finns någon som vågar låta det "krulla sig lite inne i skallen" och att andra får ta del av det!
Tack för det och...
Väldigt smart och roligt det där med Jehovas haha att han fick lite att bita i. Jag tror det är många fler än du som drabbas av det där att uppröra ...jag tillexempel. Men jag brukar börja snällt men det slutar aldrig bra... "våra samtal". Men jag brukar få sista ordet...för de hinner inte svara innan jag stängt dörren. Jag ska testa din grej nästa gång.
Hahaha -Varför??- Hahaha.

Ha en bra kväll
/Susanne Halmstad

Susjos sa...

Viist är det härligt med alla dessa citat!
Har en för varje vecka i min nya almanacka. Vad sägs om denna:
"Vill du veta något om vägen du har framför dig,fråga den du möter. /Kinesiskt ordspråk

Anonym sa...

Det låter som en bra fundering...
Det låter även som bra citat...
Det låter som många kloka tankar...
Hade ett inlägg om översättning idag... Det var inte klokt överhuvudtaget... Men det var roligt...men man kan fråga sig... Varför... ha ha ha!
Kram Anna

Ting sa...

Groucho är skön!
Jag ska komma ihåg det där med Jehovas.
Gud så roligt!

kvinnan med koftan sa...

behöver jag fråga om rockgruppen i Karlskoga håller på än : )

♥ Sanna ♥ sa...

Citatet var underbart...älskar att hitta små citat eller ordspråk som gör att man stannar upp...tänker och vill komma fram till något.
eller vill man det...
Jag bör nog aldrig tävla med dig då jag inset att jag inte bara är dålig förlorare utan ochså dålig vinnare hmmmm inte bra när man är tävlingsmänniska och jag lovar att jag har svårt att lämna ifrån mig gitarren för det är såååå kul....
Kram och ta hand om dig!!!!

Zun sa...

Ah, vad härligt med dina analyser och kluriga tankar. Fann din sida via söta Lallis!

Jag träffade dig en dag i högstadiet för farligt många år sedan, när du och Anders kom och pratade om era böcker och författarskap. Jag vågade inte ta din autograf..... ;-)

/Zun

Fredriksson sa...

Citat är kul, framför allt roliga citat och Groucho Marx hade ju bra citat, ha ha. Jag gillar bröderna Marx, måste nästa se om det går att köpa filmerna med dom.

I det andra inlägget om Jehovas var oxå kul, jag brukar snacka med dem om de ringer på, vi kommer ingenstanns men ja det är kul att snacka hlt enkelt:)

När jag läser din blogg börjar även jag tänka så får ändra mig från Ko till tänkare nu tror jag:)

Fredriksson

imse sa...

Det var väldigt klokt, det där citatet. Det måste jag norpa.

Även jag är en stor Grouchobeundrare. Har en bok med citat av honom och John Lennon. Dessvärre upptäckte jag just nu att jag inte vet vart jag har lagt boken. Katastrof!

Niklas Strömstedt sa...

Klart att natten tar semester. Tänk så hårt den får jobba i det här landet. I verkligheten, i sagorna och inte minst i sångerna.
Den har nog redan bokat resa och sticker i juni.
Till Rom kanske...
Fiat Lux!

//N

Malin sa...

Ett bra citat; "Livet har lärt oss att kärlek inte består av att stirra på varandra utan att titta i samma riktning." Av Antoine de Saint-Exupéry. inte för att jag har en aning om vem det var, men citatet sitter bra på min kyl! Ge Jehova en film nästa gång de hälsar på så även de förstår Meningen Med Livet!

Varmaste!

Malin sa...

...eller var det kanske Ett Herrans Liv Jehova himself medverkar i...

CharmKatti sa...

Klart natten tar ledigt. Det skulle jag göra om jag var natt.
Citat är kul, ännu roligare var bröderna Marx.
Ett annat bra citat, eller talesätt är: Enda gången jag backar är när jag tar sats!

sorenolsson sa...

Tinda - tack. Det är aldrig för sent att tänka om!

Spiderchick - Tack! Det var vänligt skrivet!

Jonas - var kom Anders in i bilden?
;o)
Att stopp aner sig själv i frysen är en bra idé en sommardag. Just nu känns det inte lika lockande.


MorsanMia - Frozen Fire hette de.


Lallis - Groucho var en helskön typ - som när han tog strid med Warner Brothers angående vem av dem som först var bröder. De eller bröderna Marx.

Suzesan - Ja, man kan välja att testa lite olika saker varje gång Jehovas dyker upp. Elelr varför inte telefonförsäljare?

Susjos - Bra citat det också! Tackar!

Skrivanne - översättningar kan vara hur roliga som helst. Tycker jag.
Men jag är ju inte heller normal.

Ting - Lycka till med Jehovas. :o)

Kvinnan med koftan - nä, det behöver du inte...

Sanna - jag vill helst inte komma fram till nåt. Resultat är oerhört överskattat.

Zun - Vad kul! Jag tror du gjorde rätt som inte frågade efter autograf. det har visat sig vara fullständigt livsfarligt. Vi bits och rivs och säger elaka saker hela tiden...

Fredriksson - filmerna finns att köpa. Jag har alla på DVD. det är dock bara jag i familjen som vill se dem.

Imsevimse - Både Lennon och Groucho var galna på ett kul sätt, tycker jag.

Niklas - jag tror att det där skulle kunna vara inledningen på en bra text. "När natten drar till Rom"

Malin - vill inte ge bort så fina filmer. Ens till dem.

Charmkatti - bra citat. Enda gången jag faller är när jag lägger mig i sängen.
Näe..det blev inte riktigt lika bra...

Anonym sa...

Danne Nordell i Frozen skall va stolt över denna klassiska recension.

Veronika sa...

Citat, ordspråk och andra tankeord kan man inte få för mycket av. Älskar att omge mig med de som berör mig och detta var just ett sådant! Må gott...