tisdag 20 januari 2009

Obama for president

Nu är det dags för Barack Obama att tillträda platsen som president för USA - och hela världen ser på.

Därför tycker jag att det är lite intressant att ställa frågan:
- Vem är Hu Jintao?
och:
- Vem är Manmohan Singh?

Vet du det?

Jag vet det knappt inte.
Den första är president för världens största marknad.
Den andra är ledare för världens tredje största marknad.
Presidenter i Kina och Indien.

Jag menar..hur mycket vet vi om dem?
Vad vet vi om deras arbete?
Vad känner vi till om när de tillträdde som presidenter?

Det tycks vara mycket mer angeläget att titta på det amerikanska samhället.
Varför är det så?
När Indien till exempel med sina 1.049.700.118 (uppgifter från 2003)invånare går till val, så tycks det helt gå oss svenskar förbi.
Varför är det så?

Det land som pumpar in mest pengar i amerika är Kina.
De lånar ut gigantiska summor pengar till USA för att de ska ha råd att beställa billiga varor från Kina, så att de får fortsätta producera.

Världen har en global ekonomi - och här i Sverige tycks vi ibland stirra oss blinda på den amerikanska marknaden.

Är det inte märkligt?

Ibland tror jag att Sverige är en av amerikas delstater.
Det känns ofta som om amerika angår oss personligen mycket mer än det som händer österut i världen.

Ánledningen till att det är på det här viset tror jag till stor del beror på media.
Vi svenskar läser och intresserar oss för det som presenteras för oss via media.
Det ingen skriver om bryr vi oss heller inte om.
Så vi sitter som naglade vid TV-apparaterna när amerikanarna går till val. Spänningen är olidlig!

Media styr oss mer än vad vi tror.
Därför tycker jag att det är viktigt att tänka själv ibland.
Vad ligger bakom den rapportering som media väljer att visa upp?
Var finns sanningen?
Egentligen?

Jag kommer tillbaks till samma citat som i föregående inlägg:
"Det är inte den enes fel när två träter. Det är den andres".

Rapporterna från kriget i Gaza mellan Israel och Hamas, blir ibland så enögt och jag blir beklämd när folk tar parti för den ena eller andra sidan endast med medias rapportering som referens.

Vad är sant?
För att bilda sin egen uppfattning bör man kanske tänka själv - och inte låta sig styras av medias val av åsikter.
Konflikter är aldrig endimensionella.

Vad tänker ni?

14 kommentarer:

Freja Rico sa...

Visst blir vi påverkade av media, vi påverkas av det vi läser och ser på nyheterna, men hur mycket är sant av det vi ser, media drar av och lägger till. Läste en kurs där vi fick lära oss och kritisera media, tänkte på det när jag såg en bild i aftonbladet där pappan till 2 barn i Gaza satt och grät över dem medan man såg dem ligga där döda på en madrass, såna bilder kan ofta vara fejkade, eller så kan bilderna vara tagna vid en helt annan tidpunkt, kanske inte ens i Gaza. Men hur ska man veta? Media kan verkligen styra oss vad vi ska tycka och tänka om vissa saker, fast det kanske är helt tvärtom, vad vet vi egentligen om kriget i Gaza?

Anonym sa...

Vet du vem Bumbi Boll är då? Vet ju inte om stuvningen är rätt, ska säkert vara en massa konstiga bokstäver... han är iaf president eller nåt sånt i Thailand :-)

Monica sa...

Klok reflektion,
Vi har nog alltid en förmåga att dras med i mediabruset.
Ska jag behöva känna mig oengagerad bara för att jag kanske inte väljer att styras av medias rubriker?
Jag tror att vi alla behöver lära oss att styra våra tankar lite mer självständigt.
Bilden - ökar den på den sanna bilden eller förstärker det den falska?
Obama är helt rätt enligt mina egna tankar.
Må bäst!
Monica

Åsa! sa...

Intressant Sören! Tänkte faktiskt senast igår på kriget i Gaza, och den "enögda" rapporteringen vi får därifrån!

Storarvid sa...

Just det du skriver togs upp på "Kunskapens dag" av Fredrik Härén.
Liknande dessa frågor som du ställer hade även han om namnen på de stora marknader / länder som finns.
När han var halvvägs inne i sitt anförande fanns det de i publiken som grät.
Han hade en poäng, precis som det du skriver.
Det visar ur inskränkt man lätt blir om man bara rakt av köper den officiella media bevaknigen, som "storebror" sagt att vi ska ta del av.

Tant Janet sa...

Det klart att man påverkas av media både på gott och ont. Hade ingen aning om vem Indiens president är. Kinas hade jag koll på i och med att jag nyligen var där... hade inte haft det annars...

Visst det är ett jäkla pådrag nu när Obama tillträder, hörde att de räknar med 5.000.000 som skulle ta sig till Washington idag... 250.000 åkte dit när Bush tillträdde för 8 år sen.

Fredriksson sa...

Jag känner oxå att det är så som du skriver. Tex när såg vi senast en storfilm som inte var amerikansk. Varför ser vi inte en storfilm från Kina. Oftast, ta The Ring, så köper amerikanska filmbolag och gör om filmerna till Amerikanska ungefär som tyskarna dubbar sina. The Ring är från Kina i orginal och den är dessutom bättre. Nu vill de amerikanisera "Låt den rätte komma in" galet:) Alla vill ju bo på Manhattan men ingen vet hur det är att bo i London, enbart för stora serier är inspelade i New York. Så vi är faktiskt lite hjärntvättade. För vem har inte tänkt tanken om hur det vore att leva som i Sex abn the city, eller Vänner. Själv tycker jag britterna och danskarna är bättre på att göra film.

Gaza är knivigare, för det är en känslig fråga i grunden så det går jag inte in på. Men media styrs av pengar. Tidningarna leverarade nyheter vi ville köpa. Media styrs av pengar, det spelar inte så stor roll om allt stämmer bara vi köper.

Så media är ett farligt verktyg som man tex kan vinna krig med, det har gjorts förut och kommer att göras igen.


Sören du hittar de mest intressanta tankegångarna i din blogg:)

Fredriksson

imse sa...

Visst blir vi styrda av media. Jag blir upprörd över alla dessa dokusåpakändisar, som får sånt oerhört mediautrymme. Vad har de presterat? Supit i TV! Visat sig mer eller mindre nakna i TV!

När det finns så oerhört många verkliga hjältar att visa upp. Människor som gör något för andra. Osjälviska. Men det säljer tydligen inga lösnummer.

Jag har en god vän, som varit i Gaza och Västbanken många gånger. Av honom vet jag hur läget är där. Och det är värre än vi kan föreställa oss.

Lise-Lotte sa...

Hej
Jag håller med, vi påverkas av media hela tiden. Våra barn påverkas också, mer än vad man tror. Tänk på alla dokussåpor -alla ska vara smala, målade och snygga. Redan i lågstadiet ser man barn som har blivit påverkad av det. Mina barn också, en på 11 och en på 6 år, de blir påverkade. Blir upprörd när jag tänker på allt detta, visst finns det positiva saker men inte allt. Nej nu får jag försöka tänka på annat... Tack för en bra blogg, intressant och även rolig. Man behöver skratt också. :-)

Anonym sa...

Hej Sören!
Känner mig lite dum som ställer denna fråga i kommentarsfältet till Ditt tänkvärda inlägg...
Meeeen- jag är och har alltid varit ett stort fan av Sune och Sunes jul, och denna tanken slog mig ikväll när jag stod och borstade tänderna; varför finns det inget extramaterial till dvd:erna om var denna ljuvliga julkalender spelades in, hur såg det ut bakom kulisserna osv. Jag köper den direkt, skulle vara så roligt att se! Kan det vara en idé för den svenska marknaden?

Mvh// Frida 25

sorenolsson sa...

Ann-Sofie - jag tror att vi ofta får se bilder som är tagna i ett helt annat sammanhang, men som fungerar i artikeln.

Marlene - Nä, men jag har hört talas om Bumbibjörnarna.

Monica - Det finns ju en risk att man anses vara oengagerad om man inte bryr sig alls om det som skrivs.
Och jag tror också att Obama är rätt man på rätt plats. Men vad vet jag?

Åsa - vad kul! Och vad spännande när vi då öppnar båda våra ögon - utan att i förväg bestämma vad vi ska tycka om tänka om någonting.

Jonas - känner inte till Fredrik Härén. Jag tycker att det ofta är så där att man får en fundering i skallen - och det visar sig att någon annan har tänkt precis samma sak. Kanske har jag snappat upp det någonstans utan att ens veta om det.

Jeanette - Oj! Det var lite skillnad i folks förväntningar mellan Bush och Obama då kan man säga!


Fredriksson - The Ring är mycket bättre i original. Håller med.
Min kompis Tomas som har gjort "Låt den rätte komma in" har nog inte fått säga till om så mycket om det ska "amerikaniseras", tror jag.

Det finns ju en bra film om allt detta - Wag The Dog - med Dustin Hoffman. En lysande film som handlar om medias makt över människan.

imse - när jag läser din reaktion över dokusåpakändisatr så tänker jag på mitt förra inlägg och bluir nyfiken på varför det triggar så oerhört.. *s*
Och det är ju som du skriver - ofta ganska upprörande.
Intressant med din kompis som har varit i Gaza. Det är ju endast på det sättet som man egentligen kan bilda sig en verklig uppfattning.
En kompis till mig var nyligen i Israel och berättade om de raketer som dagligen haglade in i landet. Det var FÖRE kriget bröt ut...

Lise-Lotte - Visst är det intressant att många (inkl mig själv) reagerar starkare om det inkluderar de egna barnen.

Frida - Ha ha ha! Kul!
Ja, det hade vi nog gärna gjort om någonting funnits bevarat. det där gjordes långt innan man började fundera på "bakom material" osv.
Det är samma sak med Sunes Sommar. Det var ganska mycket som klipptes bort av filmen - och det finns inte sparat någonstans.
Tyvärr!
Det enda man kan göra är att försöka minnas.

Anonym sa...

Ja, det är egentligen oerhört svårt att bilda sig en egen uppfattning över huvud taget, med tanke på att det mesta man serveras är vinklat eller tillfuskat. Vem kan man lita på? Det mest hårresande är väl att det finns aningslösa människor som läser saker på nätet som de sedan hävdar är Sanning. Sverigedemokraterna jobbar ju till exempel på det viset, lägger ut statistik och "fakta" som sedan lättpåverkade människor, till större delen tonåringar i sökande efter identitet, sväljer. Men ja, det finns mycket subtilare former av åsiktspåverkan i våra dagstidningar. Ensidiga fakta, manipulerade bilder...
Man kanske rent av får börja singla slant istället?
:-/

Lena-fena (som av någon anledning inte kan skicka kommentarer med sitt inaktiva blogg-alias just nu...)

Nastasia sa...

Just nu satt jag och funderade över VARFÖR inte folk kan förstå att det alltid finns TVÅ sidor av ett mynt!

Tänker då på Josefssons program igår, som handlade bla om en tjej som jag "känner". Jag har känslor inblandade. DOCK ser jag att det finns ännu en sida av även detta mynt!

Jag tycker att Migrationsmannen (kom inte ihåg namnet just nu) FÖRSÖKTE förklara på ett BRA sätt! Men det var ingen som lyssnade! Han sa vid flera tillfällen att han hade handlat annorlunda OM han skulle gått på känslor.
MEN det kan han inte göra vi har lagar och bestämmelser, ett regelverk som ska följas och i sitt arbete MÅSTE han det. Hur ont det än må göra!

Detta är inte alls det Du pratade om - jag vet. MEN det handlar om det här med att median visar EN sida och vi har svårt att se "den andra".

Sedan tycker jag (känslomässigt) också att flickorna ska få stanna. MEN detta handlade inte om vad just jag tyckte.

Konklussion - Det finns ALLTID mer än en sida. Vänd gärna på myntet och ta en titt på den andra sidan också. ;o)

Hoppsan nu tog jag minsann rejäl plats här hos Dig! Sorry! Men Du kan ta det hos mig om Du vill! ;o)

Ha en bra dag

sorenolsson sa...

Lena-Fena - Ja, singla slant blir nog ungefär lika rättvist som att försöka bilda sig en uppfattning av det som presenteras i mediabruset.
:o)

Nastasia - Du får skriva hur långa kommentarer du vill! Det är bara kul!
Och jag såg inte debatt i går, men förstår vad du menar och problematiken med att inte kunna se två sidor av ett mynt.
Jag tror att vi ofta behöver göra det för att se en mer fullständig bild av sånt som händer.
Tror jag!