måndag 5 januari 2009

Hur man blir gravid

Vaknade alldeles för tidigt av ont i halsen.
Somnade för sent av samma anledning.
Fyra timmars sömn känns lite för lite.
Jag börjar tro att jag behöver nån sorts medicin snart.
För halsen eller sömnen.
Eller kanske nåt som tar bort båda delarna.
Hur nu det skulle gå till.
En såg, kanske?

I går kväll när jag skulle söva sonen sa han att han visste nu hur man blir gravid.
"skit, tänkte jag. Inte det pratet just nu klockan halv elva på kvällen"
- Om man äter för mycket choklad blir man gravid.
- ?
Jag tittade en lång stund på honom för att se om han ens var i närheten av att mena allvar. Det var svårt att utläsa.
- Var har du hört det? sa jag.
- På Rena Rama Rolf.
Min son får lära sig nya saker av Rena Rama Rolf.
Det hade man aldrig kunnat tro.
Jag sa att han mycket väl visste att det inte var så det gick till när man blev gravid.
Då skrattade han bara. Han ville kolla om jag var med i matchen.
Sen låg vi en stund och funderade på hur pass mycket gravida vi hade blivit under julen.
Jag var lite mer gravid än sonen.
- Jag ska nog sluta att äta choklad i så fall, sa jag.
- Jag har redan slutat, sa han.

Det sägs att galenskap är ärftligt. Föräldrar får det från sina barn...
Och det tror jag gäller mycket.
Även klokheter och humor.

Jag kom att tänka på vad Tage Danielsson sa en gång:
"En sak som jag uppskattar med barn är att de inte går omkring och visar upp fotografier på sina föräldrar."


- Åh herregud! Jag har blivit klonad!!!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Choklad? Oj då får jag nog tvillingar om och om igen om 9 månader. ;)
Visst är barnen underbara. Din son verkar så klok så han kommer nog inte att visa upp bilder på dig... *ler*
Ha det gott... vi ska ut i -17 gradig kyla idag...Brr
Kram Anna

maria sa...

TACK! för en schysst start på morgonen! ett stort leende fick jag och ett mycket tänkvärt inlägg att fortsätta fundera över. TACK för det!

Nastasia sa...

Ha, ha...va HÄRLIGT!
Och Du, jag tycker som Tage - vilken jälken jäkla TUR framför allt för några av oss (typ jag, som AVSKYR att bli fotad!)att de inte gör det, våra "små liv"! =D

På allvar så trodde min dotter (dock INTE nu längre som 15-åring! ;o)) att man kunde bli gravid, om man var vuxen, då man åt jordgubbar!
Barn ,kommer från frön och jordgubbar har många - alltså kan man det! ;o)

Ha en bra dag

Marika sa...

Ha, ha! nog för att jag visste att man blir tjock av choklad...

Marika.

Lena-fena sa...

Förtjusande! Just nu tänker jag väldigt mycket på vad mina barn har sagt och gjort, särskilt när de var mindre (den yngste är femton nu) för jag håller på att röja ur klädkammare och förråd, eftersom vi ska flytta. Och då kommer förstås väldigt mycket nostalgimaterial fram... Tänkte till exempel på när äldste sonen konstruerade en äppelpallarmaskin - av en leksaksväska, tandtråd och någon sorts motvikt - som han hade tänkt sig att storasyster skulle hissa upp honom i (hon vägrade, och han blev mycket upprörd). Men han har å andra sidan säkert en del skojiga mamma-anekdoter att berätta...
Choklad är gott! Och det görs ju ofta jämförelser mellan choklad och sex, så helt bort i tok var det kanske inte :-)

Anonym sa...

Ah! Hur lycklig blev jag nu då? Både över att hitta dig, en av mina favorit-"blasts from the pasts" på nätet och över att äntligen få reda på hur det egentligen gick till när dom där två ungarna jag har hemma kom till. Den där andra förklaringen har jag aldrig trott på, den låter alldeles för långsökt för mig. Chokladen låter helt enkelt mer trovärdig. Ska genast leta reda på några gamla repriser av Rena Rama Rolf och luska fram alla detaljer.

Minns du mig? Jag ska ge dig några ledtrådar; Junior, prisutdelning till årets författare -96 (eller kan det ha varit 95? För 94 var det i alla fall inte!) manusprojekt som aldrig blev verklighet.
Jag är numera 145 år gammal och har två små barn med en make som är importerad från Australien. Bosatt i Göteborg förstås.

Massa kramar från Christina Hill

PS. Årets julsaga hemma hos oss var utdraget från Sune där pappa Rudolf proppar i sig julkorv efter ett misslyckat bantningsförsök och sedan tillbringar förmiddagen på toaletten. Ljudeffekter därifrån var förstås ett måste, och båda kidsen var helt svagbenta av skratt efteråt. En klassiker väl i klass med Rydbergs Tomten!

Lallis - liv och leverne sa...

Tage Danielsson var himlans klok han .*s*
Och choklad kan man bli gravid av.
Väl? Eller? var det något annat?
*ser chockad ut*

Ha det fint och var rädd om halsen.

Anonym sa...

Är det därför som jag är så tjock om magen? Visste väl att det inte berodde på chokladen.
Nä, skämt åtsidan, det är nog mest choklad och annat skräp i magen. Fast choklad är ju lite nyttigt, har senaste rönen kommit fram till.
Såna rön är väldigt bra att lyssna på.
Har du provat Sinova, finns på apoteket, bra medel mot förkylning?

Krya på sig nu!

Fredriksson sa...

Ja där har vi det, det är så det går till. Just nu ligger det en choklad och försöker förföra mig. Och som jag gått på det. Jag ser gravid ut men eftersom jag är kille så blir det ju inget.:) Men det bryr sig ju inte chokladen om:)

Kul som alltid att läsa dina inlägg:)

Fredriksson

sorenolsson sa...

Skrivanne - jag kommer att föda fyrlingar inom nio månader...

Maria - Tack. Jag funderar också vidare.

Nastasia - jag håller också med Tage.
Sonen är snart 18 år...
Han har Downs Syndrom - så många funderingar kommer lite huller om buller genom livet. Och det är helt UNDERBART! Man får inte stelna i sina egna tankar, liksom..

Marika - Va? Blir man?

Lena-Fena - Ha ha! Ja, en sån maskin kunde nog sälja bra, tror jag. Ta patent på den vetja!Och jag tycker nog att sex är bättre än choklad. Men det är ju en smaksak.


Christina - Hej! Vad kul. Klart jag minns! Jag har diplomet uppsatt på väggen i mitt kontor.
Kul att Rudolfs korvätning blev en julsaga. Det finns faktiskt några olika "klassiker" som kunde ges ut i en egen specialbok.


Lallis - Ja, det kan man. Om man äter ofta.
Halsen ska undersökas under eftermiddagen.


Imse - Jag är i alla fall lycklig att det inte krävs nåt äckligare för att man ska bli gravid. Typ att äta sylta eller pölsa.


Fredriksson - Låt dig förföras! Eftersom du inte kan föda så kan du ju ändå roa dig med att bli gravid.

Anonym sa...

Choklad, okej, men hur många månader går man med en chokladbebis? Min vill inte komma ut i alla fall.
/P

Eva sa...

Tack och lov att mina barn inte springer omkring och visar foton på mig..... för det gööör de väl inte???
Graviditet v/s choklad - ja då har jag varit gravid i snart 40 år, typ. =)

kvinnan med koftan sa...

tur att det Inte är så det går till att bli gravid. då hade det kryllat av ungar här hemma. Det är härligt med barn men 3 räcker...(för mig i allafall)

Sandra sa...

Tänk om det vore så enkelt! Haha!

sorenolsson sa...

Pernilla: jag väljer att inte lägga in den afrikanska aspekten på din fråga. Så mitt svar får bli: tillräckligt länge.

Syster Yster: tänker att det kunde vara en ny kul sak för barnen att göra på skolgårdarna. Istället för att byta Pokemon-bilder...

Kvinnan med koftan - tror jag det. Tre är en folksamling. Har också tre...
Får fråga varje morgon vad de heter och vad de har för personnummer.

Sandra: Ja? Jag har en idé om en Tv-serie där Gud väljer att förenkla livet för människorna. Då kunde man bland annat låta en graviditet ta nio timmar istället för nio månader.
Det skulle kunna se lite kul ut. På TV i alla fall...