onsdag 7 januari 2009

Att ta tillvara på ett liv

Att ta tillvara på ett liv.
Livet händer samtidigt som man planerar för det.
Det är som att hålla utkik i ett pyttelitet fönster för att få se en häst passera.
En blinkning och hästen har ridit förbi.

Jag brukar känna det som om livet är allt det där som händer samtidigt som jag blickar mot en fjärran horisont.
Tiden går vare sig vi bryr oss eller ej.
Och samtidigt så är den rätta tiden att koppla av är när man inte har tid att göra det.

Jag har ett erkännande att göra:
I dag har jag varit SLÖ.
Så.
Nu var det sagt.
Jag har bara tagit det riktigt lugnt.
Jag skriver det utan skam i kroppen.

I vårt samhälle är det inte alltid helt okej att erkänna att man är lat.
Men det har jag varit i dag.
Fy 17 vad skönt!

Jag fick påhälsning i dörren.
Jehovas.
- Hej på dig.
Varför drabbas jag alltid av en lust att uppröra i såna lägen?
Är det nåt fel på mig?
Ja. Troligen.
Men jag tänkte att den som lever utan galenskap är inte så klok som den tror.
Så jag valde att spela irriterad.
Men bara på låtsas.
- Det är ju fel på texten, sa jag.
- Va?
- Ja? I ditt häfte där. På sidan 18. Har du inte sett det?
- Va? sa gubben igen och började svettas i kylan.
- Har du inte ens läst det du försöker få andra att läsa? Det står DUG istället för GUD. Har du inte sett det?
Mannen svettas lite mer och började bläddra i sin skrift.
Efter några minuters pinsam tystnad fick han fram sidan där det påstådda felet skulle finnas.
- Nä, det står inte fel, sa mannen och såg nöjd ut.
- Nämen! Sa jag och låtsades bli glad istället. Då har HAN fixat det!
Mannen log och såg mild ut. Tänkte på Gud.
- Tryckaren, alltså. Bra jobbat av honom. Tack för titten. Välkommen åter nästa år. Adjö.

Varför blir jag sån?
Skämmas skulle jag.
Kanske.
Men inte i dag. Det är jag för LAT för!

Han såg ungefär som denna milda man:

Jag har hört att Dan-Jacob ska ut på sommarturné i år.
Folkparkerna landet runt. 23.30 med skrikande fans.
Det blir härligt att se.
Kanske...

Det verkar som om jag är lite trött nu.
Kan man vara det fast man inte har gjort nåt vettigt på en hel dag?

Gnatt!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Trött och slut/lat kan man vara en dag som igår. Sen att latheten kan komma av att man är trött och slut är ett annat alternativ.
Nej nu börjar min vardag...
Kram anna

Lallis - liv och leverne sa...

Men fick du också påhälsning av Jehovas? De var här och lämnade över en bok igår. Och pratade. Alldeles för mycket, eftersom inte jag gjorde det.
Men mina var två damer.
Jag skulle gjort som du istället.
Då hade jag inte haft ännu mera lektyr i samlingen : "Kommer aldrig att läsas och ska förmodligen slängas"

Idag är det onsdag.
Ha en bra idag.
:)

maria sa...

För en lat dag utan lyckolapp känns det ändå som att du hade en skön söndag eller vad det nu var igår.. alldeles vecko-vill.
Jag har beslutat mig för att idag är det lördag eller söndag och så får vi se vad morgondagen blir för en dag. Snacka om att jag har lagt av mig.... Vet på något vis att när väl jobbet slår till så slår det till och då finns det ingen återvändo. Jag håller ut så länge jag kan :)

Anonym sa...

Hej, hittade precis hit av en slump. Du skriver bra. Dessutom är du inte ensam om att vara lat. Inget att skämmas över. Så ska livet tas.
Vad gäller Jehovas så gav du ju åtminstone mannen något att fundera över. Du stängde inte dörren i hans ansikte. Allt måste ses i perspektiv....

Storarvid sa...

Man FÅR vara lat ibland det är helt OK.
Du gjorde helt rätt angående Jehovas. Det finns så mycket att säga om dem att jag väljer att inte säga något, men jag tycker de är nästan för sorgliga typer.
Angående att ta tillvara livet så tycker jag man faktiskt kan lära mycket av barnen. Visst känner även jag att den hästen bara sprang förbi utan att man ens fattat det förrän det var för sent, men oftast kommer något annat intressant istället där i fönstet just när man ställt sig där och tittar efter hästen man missade

Niklas sa...

Haha vad underbart! =) Jag funderar ibland på vad jag ska säga nästa gång jag får "påhälsning". Frågan är om jag kommer få det igen. Dom kanske har gett upp.

MorsanMia sa...

Jag var lat nästan hela jullovet och har mer eller mindre bott i mina mjuksi brallor. Kan också bero på att de andra krympte i samband med alla julbord odyl.

Du fickju gå o öppna dörren iaf så lite motion fick du ju

Anonym sa...

Man kan fundera över vem som bestämt att det är fult att vara slö. Eller att det är mer fint att vara morgonpigg än kvällspigg....

Den där hästen skenar förbi i en hiskelig fart... det är tur att man bara ser det på typ gamla klasskamrater som man inte träffat på länge. ( att de ser det på mej är inget jag känns vid )

Jag gör heller inte vågen då Jehovas är i antågande men å andra sidan finns det organisationer som är mindre oförargliga.
Ninni

sorenolsson sa...

Skrivanne - jag är lat av naturen. Så den slipper..
Nä, det var långsökt, va?

Lallis - Halleluja!

Maria - jag tror som du. OM man blundar tillräckligt länge så kanske världen inte finns...

Katinka - Kul att du tittade in.
Ja, han fick nog nåt att fundera på. Till exempel hur han slipper detta område nästa år.

Jonas - du har rätt. Och jag håller med dig. Hästen springer ofta förbi när man minst anar. Och av barnen får man lära sig så oändligt mycket.

Niklas - Tyvärr så dyker de sällan upp när man "har tänkt sig"
Men det gör ju inte dåligt väder heller.

MorsanMia - du har rätt. Jag gick ju faktiskt både fram och tillbaks till dörren. Diplom skulle jag ha!

Anonyma Ninni - jag vet. Hästar springer och andra åldras. Det är som på film. Fast på riktigt.
Man kan fundera på vad som ska stå i eftertexterna.

Anonym sa...

Det kan man absolut, det är varje människas rätt att få vara lat! Det var värst vad Jehovas jagar nya vittnen nu då, har de tappat församlingsmedlemmar tro?

ylvisen sa...

Ha ha, det var roligt! Mera sånt!