lördag 14 november 2009

Relationer...

Relationer är inga enkla saker.
Det är inte ens en sak, för det första.

Hur som helst.
Det finns många olika relationer.
Variationerna tycks vara oändliga.
Men vad är det människor söker i sina relationer?

En del söker sin ”äkta hälft”.
Det vill säga den del som ska göra det egna livet komplett.
Hur sannolikt är det att man lyckas med en sådan sak?
Hur kan en annan person göra DITT liv komplett?
Det känns inte riktigt realistiskt.

Om två halva människor möts, så blir de inte en hel människa.
De blir två halva människor.


En del söker sin egen motsvarighet.



De kanske har ett gemensamt intresse för hjältedräkter till exempel.

Andra söker sin olikhet.



Vad man söker för kompletterande delar i den andre människan kan vara svårt att sätta fingret på.
Eller lätt.

En viktig sak är i alla fall att man vågar behålla sin egen särart när man träffar en partner.
Att man vågar stå kvar vid sin egen identitet som unik människa.
Att man inte plötsligt börjar tvivla på sin egen manlighet eller kvinnlighet.
Av olika anledningar.



Kärleken fångar människans inre.
Inte alltid det yttre.
Även om det många gånger kan vara det första man attraheras av.


Det finns ett uttryck i den engelska språket som säger:
"Fall in love"
och ett annat som säger:
"Rise in Love"

Det är skillnad om man faller i kärlek - eller om man växer i kärlek.
Tror inte att det uttrycket finns i det svenska språket.
Eller i alla fall innebörden av det.
För om man faller - så behöver man resa sig efteråt.
Det behövs inte om man växer i kärlek.




En del växer nästan för mycket, kan man tycka.




Djuren söker sina partners genom instinkten om artens överlevnad.
De vill helt enkelt ha den partner som kan ge dem den bästa avkomman.
Det är värt att tänka lite på...



Voff?

Då tänker jag lite på att valar är det enda djur som, utöver människan kan ta självmord på grund av depression.
Beror det på valens storlek?
Eller varför är valar deprimerade?




ja, det var många funderingar på en lördag.

I dag är det bokmässa på Slottet i Örebro.
Och..?

Jag ska INTE dit.

Inbjudan lyser med sin frånvaro ännu ett år.

Men i går var jag där. Med en inbjudan från Stadsbiblioteket.
Inte från mässan.

I dag ska jag vara riktigt, riktigt onyttig.
Se på film, läsa bok, äta godis, halvligga i soffan och vara LAT.

Visst är det underbart?

Nästa vecka är det skrivande av Bert-boken igen.
Och på onsdag har jag en föreläsning i Karlstad om "Prins Annorlunda".
Kul.

Nästa lördag är det öl & whiskymässa här i Örebro.
Hmm..det är ju inte alldeles ointressant...

ha en fridfull lördag alla människor. Med eller utan partners.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm...med ett visst förbehåll: man kan ju växa åt olika håll, eller så slutar den ena växa helt vid någon tidpunkt, men jag skriver under på att det är viktigt att i alla lägen behålla sin särart, annars bli man ju bara en slags spegling av den andra :(

Ännelaij sa...

RElationer är intressanta eftersom man ju har det med varenda levande varelse som man träffar på under en tid.
De skapas ju..och ibland så bryts de.
Andra gånger hänger de kvar länge.

Oj, vad filosofisk jag blev nu!
..hmm..

Vad är det jag läser?!?!
Att du inte är inbjuden till bokmässan i din egen stad?
hmm..just det..det var någon som sa något om filosof och stad en gång i tiden.
Jag har för mig att det var klokt sagt.

Förresten..jag skulle vilja köpa er bok Prins annorlunda.
Hur gör jag det?
Jag vill också ha den signerad av både dig, din fru och sonen.
Går det bra?...*skrapar med foten i golvet*

Ha det bra
/Annelie

Ännelaij sa...

Oj..såg nu att du ju har en mailadress..hur kan jag bara ha missat det?
Sent ska syndaren(?) vakna.
Jag mailar dig om boken etc.

/A

anders Jacobsson sa...

Bokmässan i Örebro suger balle!

imse sa...

Jag tror inte man ska leta så mycket, när man söker en relation. Den kommer och den finns nog bara där, rätt som det är. Fast det är klart, man måste ju gå utanför dörren. Sällan som den blivande relationen kommer och ringer på dörren, så där utan vidare.

Gå du på whiskymässan istället. jag har varit på en sån för några år sedan. Då var jag helt novis och gick runt och beställde en smutt här och en smutt där. Rena turen att jag inte råkade beställa de sorterna som var svindyra.

Ha en trevlig och lat kväll!

Storarvid sa...

Tur man inte är i Örebros slott i alla fall, det hade MIN relation INTE gillat om man får tro Anders Jackobssons komentar är sann, tror jag ;-)

Anonym sa...

" ...två halva människor" så enkelt och så sant! Tror att det är oerhört viktigt att vara hyfsat nöjd med sig själv och sin tillvaro för att "lyckas" i en relation.
Jag har ingen relation med undantag av alla kamrat / arbestkamrat / släktrelationer. För mig är grunden för en kärleksrelation inte en person man kan LEVA MED utan en person man inte kan leva UTAN. ...Troligen inte en bra grundtanke då jag är ensamstående.
Nåja, det är aldrig försent, på pensionärsföreningens boulklubb lär det råda värre kärleksintriger än under gymnasietiden.

Att "växa i kärlek" låter fint. Att man hjälper till och stöttar varandra i växandet. Dessvärre tror jag att det är sällsynt; att vakta, och begränsa den andre är mina erfarenheter. Så att vara singel kan upplevas som en stor frihet - att kunna andas fritt.
Ninni

Anonym sa...

Men VA FAAAAN!!! ( Ursäkta svenskan!! )
Varför bjuder dom inte in er??? Helt obegripligt!!

Epi

Fredriksson sa...

Ha ha vilka bilder du hittat är det bara jag eller påminner inte killen i mitten i tredje bilden orvar sävström eller vad han heter, han som hade filmkrönikan?

Vad konstigt det där med bokmässan, men tänk på att det är de som förlorar på att inte bjuda in er.

Kenna sa...

öl & whiskymässa skulle vara kul att besöka ;)
Tur att smaken är som baken (|)så att det finns någon för alla.