fredag 6 november 2009

Bakom fasaden

Den kända artisten talar ut.


Visst är det hela sorgligt?

En del människor som lever med undertryckta känslor kan plötsligt explodera och få utlopp på de mest bisarra sätt.
Jag tänker på en del av de där katolska prästerna som försökte trycka ner sin sexualitet. Det resulterade i att de istället gjorde fruktansvärda övergrepp på unga pojkar.
Sexualiteten behövde komma ut någonstans.
Det är inget försvar.

Har tänkt en del på det där att alla människor behöver få tillåtelse att känna alla sina känslor.
Att det ska vara så svårt.
Många av oss går omkring och tror att vi måste "besegra" de så kallade negativa känslorna till förmån för de mer positiva.
Det gör ju att vi hamnar i att döma oss själva hårt varje gång vi misslyckas.
För det gör vi.
Alla känslor finns där för att de behöver finnas. Inte för att vi ska bli av med dem.

"You have to learn to enjoy the beauty of sadness, its silence, its depth." Osho

Att undertrycka och förneka känslor är uppenbarligen ingen framkomlig väg.
Att försöka leva endast med "kärlek" utan att ha koll på sin egen ilska och hat gör bara att det plötsligt dyker upp någon annanstans.
Det är i alla fall vad jag tror.

Till det behövs en liten bildillustration...



Ja...
Vilken titel på skivan, va?
Jesus use me.
Är det en uppmaning?
eller ett erkännande?
eller vad är det?
Vilken frisör går de hos?
Hur mycket förstördes ozonlagret av deras frisyrer?
Hur mild kan man se ut på bild?
Har de några dåliga dagar?
Hur får de uttrycka sin ilska?
Vad gör dem kåta?
Varför känns de som seriefigurer?
Varför känner jag på mig att jag inte vill höra på den skivan?

Frågorna är många.
Det finns säkert fler.

Ha en mysig fredag!


Det ska jag ha!

14 kommentarer:

Humlina sa...

:):) Satt just och "kåserade" kring ämnet känslor!
Naturen har väldigt mycket att lära oss, där stormar, ösregnar, orkanar, solar det..allt i en enda salig blandning.
Det är bara för att vimänniskor sätter "värderingslappar" på känslor som varandes bra och dåliga, som vi bjuder stenhårt motstånd mot vissa.
När sorgen, rädslorna...får säga sitt, då tittar glädjen fram som en sol igen. Den försvan inte, den "syntes" bara inte bland "sorg och rädslomolnen" Tänk om vi ja att det var syndigt att se..tänk att leva våra liv på en lögn och tänk så svårnavigerat livet vore att leva...men sexualiteten, denna starka kraft som huserar i allas vårt inre, den ska vi blunda, låtsas som om den inte finns.
..Denna s-kraft som kan användas på många sätt tex. i konsten..
Klart att den då tar andra omvägar..PROJISERAS över på andra/annat. Härliga helghälsningar
Osho har mycket klokt att förmedla
Ps Apropå "kärleksmannen" Vi är inga änglar, då fanns vi inte här. Och många har säkert hjälpt till att sätta honom högt upp på en " piedestal" Han kanske inte har klarat av all denna dyrkan. Misshandel försvarar jag inte, men allt går att se ur flera perspektiv och drev på människor är läskiga. Var det inte Jesus som en gång sa. "Den som är utan skuld kastar den första stenen...."nåt sånt

Humlina sa...

Jaha, bara för att jag försöker krympa ihop mina ord så "bidde" det fel. Ska stå."Tänk om vi fått lära oss att det var syndigt ...

imse sa...

Är det sant att han är en kvinnomisshandlare, så är det förstås oerhört tragiskt. Speciellt när man är budbärare av kärlekbudskapet. För då är man inte sann mot sig själv. Om man lär ut ett och sen gör nåt annat. Hur står man ut med sig själv då?

Apropå bilden, är det verkligen kvinnor? Tycker att de ser rätt manliga ut i ansiktena.

Ha en fin kväll!

Malin sa...

Det där med cellibat tror jag inte ett dugg på. Antingen blir det utnyttjade av stackars pojkar eller så roar de sig nog vilt med några nunnor i smyg.

MorsanMia sa...

OM du menar kärleksprofeten DiLeva så har väl flickvännen erkänt att hon ljugit och målet är nedlagt.

Ida Signe Li ^^ sa...

Hur det än är med "den där mannen" så är det så sant som du skriver, hur fel det är att undertrycka känslor. Alla känslor måste få vara tillåtna, för en känsla är en känsla är en känsla... typ. Klockan är visst mycket och jag borde sova. Gonatt :)

Fredriksson sa...

Ja det där med Dileva är konstigt men nu säger ju flickvännen att flera kan intyga hans mörka sidor.Helt galet det där men ja man behöver ju inte alltid leva som man lär!

Skivomslaget tycker jag är ett bevis för att man kan se att radioaktivitet kan vara skadligt:) Ha ha vilka tanter!

Ha en bra helg!

Ozzys mor sa...

Glömde helt bort Dileva när jag fick se skivan längst ner... Vilka brudar!!!! Hon längst till höger ser ut att va bror... nej syster... haha, till Kurt Olsson!

MorsanMia sa...

Jag missade att du hade länkat så nu vet jag att du menade Dileva

Anonym sa...

Makt+relationer är faktiskt alltid ett centralt ämne. Nu ska man ju inte döma någon utan fakta dock. Knivar +polis var ju tydligen iallafall fakta. Kul. Not.

nillas liv på pinnen sa...

Shit, vad klok du är!
Är oändligt trött på den rådande trenden som sjukdomsförklarar alla "negativa" känslor.

Bajsugglan sa...

Brudarna på omslaget är ju superhärliga! jag tycker faktiskt en av dem liknar mig lite!
ja, de ser lite uttryckslösa och tillknäppta ut, det håller jag med dig om! det är dock inte jag,så jag är nog inte så lik ändå...

Sarah sa...

Ja, i de lugnaste vatten...sägs det ju! Vem kan man tro på..?? För övrigt vill jag bara säga att du är så härlig - mitt i eländet får du mig att skratta!! Söndagskraam!!

Eva sa...

Jag skulle VERKLIGEN vilja lyssna på den skivan! Finns den på riktigt eller är det ett montage?

Dina kloka ord om undertryckta känslor är verkligen...kloka!