måndag 16 november 2009

Blir så förbannad!

Klicka på länken för info från Aftonbladet.
En ung, lätt utvecklingsstörd flicka såldes av ett ungdomsgäng till sexköpare.
Det är så beklämmande att jag inte finner ord.
Vad är det för värld vi lever i?

Det är så förbannat dumt att orden inte räcker till.


Tidigare stod det om fallet på den här sidan.

Såna här fall dyker upp lite då och då.
Och det är lika frustrerande och vidrigt varje gång.

Vilka hemskheter har de själva blivit utsatta för för att kunna förvandlas till dessa hänsynslösa människor?

För det är ju nästan alltid så.
Förövaren är själv ett offer för sina tidigare erfarenheter.
Och hur kan man bli så skadad i sin empati att man utsätter andra människor för den här typen av grymheter?

Jag känner mig ordlös.
Tom på ljus.

16 kommentarer:

Mia S sa...

Jo jag håller med.. har arbetet i många år med funktionshindrade barn/ungdomar... och var ofta rädd för att dom skulle hamna i klorna på mindre trevlig på annat vis funktionshindrade människor när "de våra" var ute på öden och äventyr...Hoppas den unga utnyttjade tjejen får all hjälp och stöd hon kan få nu...(men som med alla offer.. blir det väl ingenting)

Hej och kram..från mig..

Anonym sa...

Jag skulle så gärna vilja se fler människor överallt som reagerar och lägger sig i och tycker till i alla möjliga sammanhang, typ gamla tiders tanter. Men det hade nog inte hjälpt här. Typ ledsen. Blir man.Var fanns alla vuxna?

Anonym sa...

Så VIDRIGT!!! Vad är det for fel på folk?? Finns liksom inget att skriva....jag blir så förbannad!!! Stackars tjej.....

Fredriksson sa...

Jadetta är ett vidrigt fall, finns så otroligt många elaka typer. Kämms somom en generation börjar spåra ur. Det är ju unga förövare hela tiden.

Det är pengar som gör dem blinda för empati, endast med pengar är du godkänd. De vill leva som i sex and the city.
Jag känner empati och lider med fickan de sålde men en tår fäller jag för de elaka tjejerna ändå, de verkar sakna nått i livet, kanske glädje?

imse sa...

Fy fan, säger jag! Och vad är det för äckel till karlar, som köper sex av en förståndshandikappad fjortonåring?

Tant Janet sa...

Håller med, man blir så otroligt arg, ledsen, förbannad, bedrövad. Det finns inte ord...
Det är vidrigt!!

Sus sa...

Vad ska man säga? Vad gick fel? Hur fan ska de kunna reda upp detta?

Anonym sa...

Inga försvar finns och inga förmildrande omständigheter. Vidrigt.

Att förövarna med största sannolikhet är fysiskt och/eller psykiskt övergreppade, möjligen misshandlade, traumatiserade på ett eller annat sätt är det troliga.
Det gör det ännu mer skrämmande, hur många är det som far illa därute?

Man undrar ibland var det skall sluta, vårt land är dåligt rustad för denna typ av problematik. Dessvärre accelererar det fort nu, jag har en aning då det är min vardag.
Ninni

Tänkte bara sa...

Värst är väl att det finns män som köper sex av en flicka med en intellektuell funktionsnedsättning. Jag hoppas innerligt att dessa torskar åker dit riktigt duktigt.Men vårt rättsamhälle fungerar ju tyvärr inte så.

Mamma-Mu sa...

Ja då var jag oxå förbannad!!!! Dessa puckade människor...
Min mamma har alltid sagt att "den sista idioten är inte född än", å jag tycker att jag förstår vad hon menar med detta, ser exempel varje dag...
Vi får alla hoppas på att citat som "skit ska skit ha", "jorden är rund" osv. verkligen håller i dessa sammanhang annars har jag en ganska vass osthyvel som går att använda till annat än bara ost...

Må bäst!
Kram Mimmi
(ber om ursäckt för att det kanske är den bästa grammatiken men förbannad är jag...)

Madlar sa...

Jag är mer förundrad över var de vuxna är i denna tragiska historia. Ännu en gång har trasiga individer slängts ut för att dömas av oss, allmänheten, men i bakgrunden finns vuxna, föräldrarna, skolan, socialen o omsorgen som helt tydligt inte tagit sitt ansvar. Att inte få bekräftelse, bli älskad o kramad, leder till mental misär.

Ellen sa...

Helt absurt och vidrigt, att detta ens kan ske är helt galet!

sorenolsson sa...

Marie - Jag håller med. Det är nog nåt av det jävligaste jag skulle kunna tänka mig att se mitt barn råka ut för.

flickrummet - ja, det kan man undra!

Anonym - jag håller med. Det är som om orden inte räcker till att beskriva hur hemskt det känns.

Fredriksson - Ja, visst är det i grund och botten sorgligt att det ens KAN hända! Det är för jävligt att det händer - och viktigt att man ser till att det inte ska kunna hända igen.

imse - Precis! Kemisk kastrering kanske vore nåt?
Hur FAN kan äckliga jävla idioter gå igång på en utvecklingsstörd 14-åring???

Jeanette - eller hur?

Sus klurar - jag vet inte ens om det går att reparera såna skador?

Anonyma Ninni - visst är det väl så. Många sjuka människor finns där ute - och det är kanske viktigt att därför belysa problematiken så ofta man kan.

Tänkte bara - jag håller med dig. Helt och hållet.
Det sjuka stannar inte med de två som säljer flickan.
det är ÄNNU sjukare att män vill köpa sex av henne. Hur skadade är inte dessa människor?

Mamma Mu - det var väldigt klokt sagt av din mamma, tycker jag.
De största idioterna är ännu inte födda. Och heller inte de som kan förändra vår värld.
Kanske kan man skapa den värld vi själva vill leva i?

Madlar - så sant. Kan bara hålla med!

Ellen - ja, det är galet. Och samtidigt så är det väl tyvärr så att det är en verklighet för allt för många människor.
Det ger rysningar.

Sandra sa...

Ja, usch! Det är sorgligt så det gör ont på alla sätt och vis!

Sandra sa...

Sen slår det mig att ingen kunde stoppat det tidigare. De gick runt på en offentlig plats, där det rör sig massor av människor. Det måste ha varit någon som fick frågan som sa nej som kunde anmält det! Direkt! Grrr...

h-f sa...

Läste om samma grej, fast på dn.se Och ja, man blir arg. Och så förtvivlad och ledsen. Vad händer med världen ? Och jag kan inte låta bli att tänka att de är så unga också. . Det händer så förtvivlat mycket hemskheter på den här planeten. Vi får bara hoppas att den här flickan får precis allt hon behöver. men tyvärr är väl inte det allt för troligt ? Usch, vad arg jag blev igen nu ! Fy !

Men en sak som är bra, som vi aldrig, aldrig får glömma, är ju att vi har varandra. Hur hemskt det än är ibland. .