onsdag 18 november 2009

Det finns mirakel

Det var en man som var arg på Gud.
Han hytte med näven upp mot himlen och förbannade Guden som aldrig lät honom få vinna på lotteri.
- Hela mitt liv har jag bett för att få en riktig vinst, sa mannen. Det enda jag får av dig är tystnad. Jag tror inte ens att du finns!
Mannen var ordentligt arg och utmanade Gud.
- Varför Gud? Varför vinner jag aldrig? Och varför får jag aldrig några svar på mina böner? Visa dig om du vågar!
Då hände miraklet.
Himlen öppnade sig och en röst dundrade:
- Hörrö! sa rösten. Jag har hört dina böner. Men du måste ju också hjälpa till. Hur ska du kunna vinna om du aldrig köper nån lott?

Dessutom är berättelsen helt sann.
Nästan.
Faktum är att historien innehåller en hel del visdom också.
Ofta gör vi väl så där?
Vi önskar ibland att saker skulle vara på ett annat sätt. Men vi gör inte mycket för att förändra dem.
Utan lott kan man inte vinna. Utan förändring kan man inte göra nåt på ett annat sätt.


På en gata i London säljer de mirakelkurer för ansiktsvård.
Affärerna går lysande.
För de har nämligen skyltat upp med två skyltar som visar den fantastiska resultatet.
En före och en efter.

Se bildbeviset.




Nu har jag pratat i radion. Det gick bra, tror jag.
Nu ska jag snart hoppa in i bilen och bege mig mot Värmland.
17.30 börjar det.

Jag har som vanligt full koll på allt...

Ha ha ha!

Nä, som vanligt så har jag en liten, liten aning om vad jag ska prata om och sen blir det improviserat i stunden.
Precis så som livet är.
Det går att planera en del.
Men det mesta händer ändå.
I stunden.

Goder onsdag alla människor - och TACK för alla kommentarer! Jag blir så glad av det!

6 kommentarer:

imse sa...

Vi har alla guden inom oss, så det är till oss själva vi får gå, när vi önskar nåt.

Ha en bra kväll, hoppas du kommer till min stad någon gång och pratar.

Kör försiktigt!

Fia sa...

Det är nog många som aldrig har en tanke på gud men plötsligt blir religiösa när det kniper.

Mrs Li sa...

Sant. Jag köper aldrig lotter och så tror jag inte på några turvinster heller ;)

Karin sa...

Jag köper lotter, ibland. Men vinner ju ändå ingenting. Klart att man ger upp efter ett tag.

Men jag fortsätter ändå köpa lotter, för det är nästan bekvämare att leva på hoppet och drömmarna än att få allt man önskar. Som en sänk från ovan... :P

God kväll! :)

Susjos sa...

Visst är det så. Jag ska sluta muttra och börja köpa lotter! :)

Carina - den gråa pippin sa...

Så sant så sant. Japp, jag är en som tror på vinst - någon gång. Å andra sidan har jag ju en jättevinst: min familj. Sen är det ju kanske trevligt med en extra slant om det skulle ramla på mig en vinst eller så. Så jag fortsätter att drömma om vinsten när jag lever mitt härliga liv efter vad plånboken har att erbjuda i dagsläget.

Ha en bra dag/vecka/liv