onsdag 10 december 2008

Skriv ett brev

I dag är det sällan man skriver brev.
För er som inte minns vad det är så är brev samma sak som mail - fast på papper.
Man skickar det med posten. Och sen får nån läsa brevet när det kommer fram.
Om det kommer fram.
En del brev mår bra av att aldrig komma fram.

Man kan skriva olika soters brev.
Jag tror att det är bra att skriva brev lite då och då.

Man kan skriva ett brev till nån man känner. Om allt man tänker och funderar över. Skicka brevet och tänk inget mer på det. En dag kommer någonting tillbaks. Ett brev kan vara en gåva. Både att ge och få.

Man kan skriva ett brev till nån man inte känner. Skriv om det du funderar över och skicka till nån. Kan ju vara till vem som helst, faktiskt. Det kan bli ett spännande äventyr. Kanske slå upp nån i telefonkatalogen. Skicka till den första som du sätter fingret på.

Man kan skriva brev till nån du tycker illa om. Skriv allt du hatar. Det brevet behöver du inte ens skicka. Det är troligen bättre att låta bli. Men det kan vara skönt att skriva av sig.

Man kan skriva brev till nån man älskar. Såna brev är däremot bättre att posta. Oftast. Att skriva det man känner är både skrämmande och spännande oavsett om man lägger brevet på lådan eller inte.

Man kan skriva till någon del av sig själv. Kanske har du ont i ryggen? Skriv ett brev till ryggen. Vad vill du säga till din rygg? Kanske är det därför det gör ont? Ryggen gör ont för att du struntar i den? Vem vet?

Man kan skriva brev till sig själv i framtiden. Skriv om hur livet är just nu. Och hur du tror att livet är i framtiden.
Vad har du insett? Vad är viktigt för dig? Vad sysslar du med? Vilka människor tycker du om? Var bor du?
Det brevet kan få ligga i en låda. Och så sätter du larm på din mobil. Det ska larma om 15 år. Då är du i framtiden och blir påmind om att läsa brevet från det förflutna.

Man kan skriva brev som om du redan var i framtiden. Tänk tillbaks på ditt liv. Kanske ligger du för döden? Hur gammal blev du? Hur gjorde du för att bli lycklig?
Vad var det viktigaste i ditt liv?

Det finns alltid en anledning att skriva ett brev.

Vem vill du skriva ett brev till?

8 kommentarer:

oumberligating sa...

Jobbig kille, den där Peter som kör "bloggen" Oumberligating, nu är det utlagt på sidan, skåda härligheten, som min gamla konfirmations präst alltid sa, ha det bra ses och hörs i "cyberrymden" mvh från Peter

oumberligating sa...

Helt otroligt, jag gör fel i julstressen, du undrar varför i herrans namn lägger han ut ett frimärke skrev en tidigare kommentar men la in det under fel kommentar, det är julens fel(ler) mvh från Peter

Anonym sa...

Citerar från en artikel:

Det grekiska uttrycket "meraki" betyder att något är själavårdande, kreativt och gjort med hjärtat. Det behöver inte vara så komplicerat: Gör ett eget gratulationskort till någon som fyller år istället för att köpa ett, eller skicka ett handskrivet brev på vackert brevpapper istället för att skicka ett vanligt mail.


Ja...nog är det roligt att få ett handskrivet brev!!

Anonym sa...

Hej Sören! Du har verkligen skrivit ett fint inlägg om brev. Jag skrev mycket brev förut. Skrev till och med av mig och lämnade aldrig ut brevet... Det bara försvann.
Jag skulle vilja skicka ett brev till min mamma. Min mammaängel. Det är det "omöjliga brevet". Det som ingen kommer kunna läsa. Men det är mitt drömbrev. Tack för detta inlägg. Det fick mig att fundera! Kram Anna

Anonym sa...

Jag saknar den tiden när man fick brev i brevlådan, nu kommer det bara reklam och åter reklam. Vem läser all denna reklam som de stackars brevbärarna kånkar ut till oss alla??? Vässa pennorna och skriv vanliga brev med vackra brevpapper och ett litet gulligt frimärke och posta till dina nära och kära. Ska nog göra det på en gång.

/@nette

Peter sa...

Hej! Vad glad jag är att ha hittat din blogg. Och vet du vad jag gjorde idag? Jo, jag skickade ett riktigt brev. Via vanlig post. Det känns speciellt, och de är så kul att få också. Gillar idén att skicka till en främling, bara rakt av till någon i telefonkatalogen som du skrev. He he, vad skulle man skriva. Hälsningar, Peter.

sorenolsson sa...

oumberligating:
Fel gör jag även när det inte går att skylla på julstress...

Tindra: Jag lägger till "meraki" på min ordlista. Tack för det!
Och visst är det kul med brev!

Skrivanne: Klart du ska skriva brevet till din mamma! För att få allt sagt som du vill säga. Om du vill slippa risken att nån läser det så bränn det efteråt. Som en ritual.

Lilla Blå: Reklamen fungerar bra att elda med har jag märkt. Tänder brasan så fint så!
Och brev ska lukta också, tycker jag. Då blir det ett minne för både syn och doft.
Och för själen.


Ljudbubblan: Vad spännande! Jag är själv sån som öppnar brevlådan varje dag och HOPPAS att nån ska ha skrivit ett brev. För det är väldigt kul att få!

ullrika sa...

vill inte se mig som skeptiker men jag kan inte låta bli att fundera en smula på om du och din mobil verkligen befinner sig på samma ställe om femton år... :)