tisdag 1 december 2009

Önska kostar ingenting!

Nu är det första december.
Hurra!

Bara några veckor kvar till jul.

När mina barn har önskat saker genom åren, som inte riktigt har varit realistiska, har jag alltid sjungit en sång för dem.
Det är Gullan Bornemarks gamla fina sång.
Önskeringen.
Den är så fin!

"Vi kan önska runt i ring, önska kostar ingenting.
Tänk vad man kan ha det bra. Säg vad du vill ha?

- Eva?

- En dagbok.

- En DAGBOK!

Men då måste du vara snäll, och vänta till julaftonskväll."

Det är så fint.
Så rörande.
Men i dag önskar sig inga barn "en dagbok" när de får önska helt fritt.
Det är helt andra saker de har på sina listor.

Detta fenomen har två tanter tagit tag i och här presenteras nu den första av en serie filmer som ska ta upp saker som en del kanske skulle önska.
När man ändå får önska fritt.



Njut av sången.
Av julefriden.
Visst är det rörande?

I dag tisdag - och jag skriver vidare på BERT!

Yahoo!

Trevlig tisdag och hoppas alla mår finfint!

10 kommentarer:

Humlina sa...

Önskar dig en härlig och alldeles sprillans ny tisdag med sprutande kreativa nytankade tankar
Min julklocka har ringt, så nu har min "samla på julstämning" börjat.
Bakar, då doftar de så gott
Plockar fram lite julpyntigt, dag för dag. Spelar musik så det dånar i huset
Förr hängde jag små symboliska adventspaket i träd,i buskar...när ungarna kom hem med skolbussen. Nu är de utflugna, så min julkreativa sida söker nu nya vägar
"Fyll inte livet med dagar. Fyll dagarna med liv." Kullerbyttakram

Humlisen sa...

Om man ser till hur många önskningar som finns -blir det en hel julkalender med önskningar?! :) Jag vill nog helst ha en sån där "sexig man" i såna fall... (Men då bör kanske maken få sig en sexig tant med... :))Om det inte blir fler saker att välja på? :D

Kanske något här passar? spotify:track:3REyzrAkpoVXcakxg8gb8y
Jag skulle behöva en matkompost. :)

imse sa...

En atombomb står inte på min önskelista. Hellre det som Humlisen önskar. Alltså ingen matkompost!

Anna sa...

Nja... Jag tror nog att jag gillar Gullans version bättre... ;)

Anonym sa...

Åh...jag har varit snäll! Jättejättesnäll!

Å jag vet precis vad jag önskar mig!
Nåt som växer och blir större.

Madlar sa...

Jag önskar mig...en julhelg tillsammans med döttrar o lilla maken, bara få vara nära, nära.

Anonym sa...

Jag önskar att få fira en lugn jul med de närmaste, att alla får vara friska...och kanske lite religiositet hör till.
Men en snygg, smart, snäll, sexig man och en kraftig lottovins skulle också fungera bra.
Ninni

Tanja, 30+ sa...

Ja, den där sången kan man tycka vad man vill om.. Jag jobbade länge på en förskola (läs dagis) där barnen ville sjunga den sången VARJE dag... o ALLA ville önska något... så GISSA om jag är lite trött på den samma... ;-)

Sara sa...

Åh så söta tanter! Haha, föredrar nog den varianten (Gullan börjar gå mig på nerverna efter idogt spelande här hemma).

Fick ett brev med posten idag! Tusen tack för att du uppfyllde min önskan :-) Otroligt gulligt gjort!

Fredriksson sa...

Jag tycker nog att önska saker kostar lite, tålamod ialla fall. Har nu länge önskat mig att vinna storvinsten på lotto, jag spelar men vinner den inte. Men gullan ger mig hopp:)