torsdag 11 december 2008

Dansa med dig själv!

Hur ofta låter du kroppen få röra sig som den vill till musik?
Man skulle kunna kalla det för dans.
Eller spontan rörelse till musik.

Många förknippar dans med någonting som utspelas på discon som någon form av förspel till sexuell aktivitet.
Man visar upp sig för tänkbara partners till dansanta rytmer.
Och det är väl också kul!

Men det som jag tänkte föreslå som dagens utmaning handlar om dans för sin egen skull.
För att kroppen mår bra av det.
Och då handlar det inte alls om någon uppvisning för någon annan person.
Helst ska man dansa i ett mörkt rum.
Eller med slutna ögon.
För det handlar inte alls om att utföra dansen på ”rätt sätt” med läckra moves eller så.
Tvärtom.
Det är bara kroppen som behöver röra på sig.
Att dansa för sig själv kan vara en gåva till din kropp.
Visst är den värd det?

Här är några tips till sånt som man kan få lite svårt att stå still som en stolpe och glo när man hör:

Ha det så skönt!









Och ännu en helt underbar låt som i alla fall jag aldrig kan stå still när jag hör!


Och så ännu en favorit:

3 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt, härligt och lyckoframkallande! Apropå mitt blogginlägg idag....

Ha det bra,
Lotta

Anonym sa...

Dansar gör vi ofta här hemma. Så fort det blir musik dansar min 3 åring runt runt i köket och gör alla konstiga rörelser, både armar o ben rör sig som bara den och han hoppar runt och bara myser av sin dans, min 11 mån sitter och svänger med hela kroppen så fort han hör musik eller om någon av oss andra i familjen sjunger är han igång med sin dans.
Jag dansar helst hemma med barnen då blir det som bäst med alla möjliga moves.
Ha en bra dag

/@nette

Anonym sa...

Det var svårt att sitta stilla. Härliga låtval men mycket rytm. Jag ska prova det där med ett mörkt rum någon gång.
/P