lördag 13 december 2008

Gör nån glad!

Ja, det låter ju enkelt.
"Gör nån glad".
Hur gör man någon glad?
Det finns ju inget recept som fungerar på alla.

Att sprida glädje kan man göra på tusen olika sätt.
Det kan vara allt från att skänka någon ett leende till att ge bort en present eller berätta någonting intressant.

En sak som man kan vara ett tips på en början, är att se till sig själv.
Jag menar: hur ska jag kunna glädja någon om jag själv inte känner mig glad?
Det hör man ju på orden – sprid glädje.
Man kan inte sprida något man inte själv har.
Att vara självisk behöver alltså inte vara endast någonting negativt.
Det hör man ju även på det ordet – själv-isk.
Det handlar om att ge sig själv.
Varför är det så negativt?
Kanske för att det finns i vårt kollektiva tänkande att det är egoistiskt att tänka på sig själv.
Ja, kanske är det så om man BARA tänker på sig själv.
Men att först tänka på sig själv för att därefter sprida sitt ljus till andra är väl så långt från egoism som man kan komma?

Så dagens utmaning är att göra någon glad. Dig själv!
Vad gör dig glad?
Ge dig själv någonting som gör dig glad.
Sen sprid din glädje och du ska se att det blir som ringar på vattnet.

Lycka till!

ps: JAG blir glad för alla som skriver kommentarer här på bloggen.

ps2: i kväll är det Faddergalan på TV. Då kan man passa på att göra någon annan glad.

ps3: i dag är det lucia. Jag lussade för barnen som tyckte jag var urfånig.

ps4: i går var det stor presskonferens här i Örebro med anledning av att vi ska sätta upp BERT som musikal till sommaren. En riksangelägenhet som tidningen här i stan inte skrev någonting om...för de hade fullt upp med att bevaka och beskriva hur viktigt det var att behålla några gamla träd på stortorget i stan.
Nä, jag är inte bitter..
;o)

ps5: Jag är glad att Kevin vann Idolfinalen. Och samtidigt blir jag ledsen när det omedelbart snackas skit om honom från de avundsjuka förlorarna. "Han var ju redan etablerad artist på Malta" - och alla glömmer att både Markus Fagervall och Marie Picasso har gjort skivor och turnerat i Tyskland bland annat.

ps6: om det är sant att Amande Jensen inte vill förknippas med Idol-programmet så är hon lika fånig som Idol-Lars som bajsar på den stol de själva sitter på.

ps7: jag är forfarande inte bitter.

Ha en fin lucia!

4 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Det var en lätt utmaning. Just idag i alla fall.
För idag och just nu vet jag att jag blir sprittande lycklig av ett glas med innehåll av något starkt och rökigt och en mysstund med chips och dip.
Tänk vad lätt det är ibland?
Och andra gånger.. inte!
*ler*

Ps. Alla dina sådana(Ps) håller jag totalt med i. Det med NA är helskumt. Allvarligt helskumt.
Det är MIN åsikt;)
Ds.

ylvisen sa...

Jag gjorde min son glad idag när jag spelade massor med spel med honom :o) Han får alldeles för lite med vuxentid annars!

Härligt inlägg! Kram ylva

ullrika sa...

det borde vara så självklart att försöka sprida glädje. det är ju ganska lätt! och i vilket fall ingen särskild ansträngande handling. värt att tänka på är att det omedvetet är lättare att sprida irritation och arghet än lycka. ett leende smittar sällan bara sådär, men en arg blick kan sänka mottagaren direkt...

annars. väl talat i dina idol-ps.

Anonym sa...

Du lever som du lär eftersom du gör MIG glad av dina braiga inlägg! (Och då vill jag ju göra dig glad genom att lämna en kommentar.)

:-)