måndag 4 oktober 2010

Dröm gränslöst

I lördags var jag återigen på radion och pratade i p1:s "Vid dagens slut".
det går att lyssna på programmet HÄR!

Och om du inte orkar klicka på några länkar så kan du läsa ungefär vad jag pratade om här...

----


Att drömma och fantisera är varje människas rättighet, tycker jag.
Ändå så tycks det ofta vara så att många ”inte kan med” att låta sig dras iväg av drömmar och fantasier.
Det är som om vissa tror att man måste vara måttlig även i drömvärlden.
Men drömmar skulle ju inte vara drömmar om de inte fick vara precis hur orealistiska som helst.
Hur galna och fantasirika som helst.

Att drömma gränslöst är spännande.
Att låta sig själv få ledas med i drömmen till något oändligt.
Till det som övergår vår fattningsförmåga.

Du behöver inte sätta upp gränser för ditt drömmande.
Det är bara en idé att drömmar ska vara inom rimlighetens ramar.

Att drömma gränslöst kräver ett visst mod.
För det kanske avslöjar en del av det du längtar efter i sin mest primitiva form.
Och vissa saker vi längtar efter kanske vi inte ens vill se?
Så vi försöker kontrollera även drömmarna.
Så att inget oförutsett inträffar där.

Men tänk om vi kan utmana oss själva att få drömma helt gränslöst.
Utan skyddsnät eller kontroll.
Dröm utan regler eller skyddsnät.
Kasta dig handlöst rakt in i dig själv.

Kanske dyker det upp någonting nytt från ditt undermedvetna som har väntat på sin chans att få bli lyssnat på?
Så var vaksam över det du drömmer.
Lyssna på dig själv.
Vad vill du ha sagt?
Passa på att lyssna medvetet på det som dina drömmar vill förmedla.

Låt drömmen få fritt spelrum.
Vem vet vad som kan hända då?

och du..sov så gott...

God natt!

6 kommentarer:

Maria Agrell, Barcelona sa...

Bra skrivet.

Jag har slutat twittra. Håller mig till bloggen och Facebook framöver. Får spana in här emellanåt nu när jag inte längre håller koll på tweets.

Mvh,
Agrell

Susjos sa...

Jag drömmer då så tokiga drömmar-så nog är de gränslösa allt! Ibland vaknar jag och får ruska på huvudet åt mina tokiga drömmar. Tänk vilka spratt hjärnan kan spela!
Sov gott du med ...och TACK för gratulationen!!! Den värmde! KRAM

Anonym sa...

Så fint skrivet och så sant....

Serene Eleonor

Madeleine Berglund sa...

Du skriver väldigt fint.
Det finns något mycket tänkvärt i det fina du skriver.
Du berör.

Det känns som om jag har massor att prata om i ämnet men du säger det så bra. Så det får vara så.

Ha de fint!
Kram Madeleine - Mitt hem och jag

bokhyllan sa...

Ska försöka tänka oftare på det där... att drömmen oftare ska få fritt spelrum... Tack för att du påminner.

Maria H sa...

...Tack Sören för Dina drömreflektioner!

Varför måste det vara så svårt att lämna en kommentar emellanåt?
För 4:de gången, inte ens den 3:dje
lyckades!
Dagdrömmeri och drömmar i sömnen är helt olika förstås.
Att drömma sig bort till något bättre i en värld som denna gör väl säkert de flesta då och då.....
Att drömmar i sömnen kan bli hur tokiga som helst har väl också flertalet blivit varse.
... På 60-talet drömde Hep Stars i
visform om en värld i fred där alla krig var slut!
Martin Luther King fick sätta livet till för sina drömmar eller sin dröm som han hade!
Otaliga har mist livet för sina sanndrömmar som är drömmar som skall bli verklighet!
Vem skall förverkliga drömmarna om fred på jorden och därmed slut på alla krig?
Vem skall återuppväcka de döda för att visa att det inte var förgäves att de drömde om en bättre värld?
....Drömmar kan förverkligas!