torsdag 9 april 2009

När jag var liten...

..så trodde jag att det fanns ett mystiskt samband mellan PÅSK och PÅSSJUKA.
Jag trodde att det hette Påsksjuka.
Och då fick man såna där hemska kinder och blev förvandlad till en tant.
Det tror jag inte längre.
Såna dumheter slutade jag med förra året.

Det var ett tag sedan jag skrev nåt här på bloggen.
Och nu är det ju till och med Finska nationaldagen.
Så sa man i Karlskoga när jag växte upp.
Jag trodde på det också.
Skär-torsdag innebar att alla finnarna fick ta fram sina farliga knivar och hotas med dem.
Det tror jag inte heller på längre.
Nu vet jag att de gör det vilken dag de själva vill.

Jag menar att det är TORSDAG innebär ju att det är då man hälsar på här.

Och jag är i Sthlm och påsk-shoppar.
Det är kul.

I dag såg vi en utländsk kvinna med sjal på skallen. Min dotter frågade om det var en påsk-kärring.
Sen såg vi två unga tjejer som var klädda som Punkare. Med rosa och andra lustiga färger på kläderna och håret.
Till dem sa jag "Glad Påsk!".
De fattade inte varför.

Nu åter till drinkarna.

Glad påsk!

7 kommentarer:

Storarvid sa...

O GLAD PÅSK PÅ DIG MED!!

Maritasblogg sa...

HAHA !!!! Din underbara förklaring till Påsken köper jag rakt av !! Om du ha slutat tro det ,kan jag gärna ta ta över ....

GLAD PÅSK !! // MARITA

Anonym sa...

Glad Påsk!
/Tina.C

Carina - den gråa pippin sa...

Glad påsk på dig med!

Mitt liv börjar nu till påsk. Om man nu ska tro på alla ord och ramsor och så. Det sägs ju att "livet börjar efter ......".
Så jag ser fram emot "livet"

Shoppa dig lycklig nu.

Artista sa...

Tyckte om att läsa dina ord.
Det märks att du är författare.
Du har liksom ett konstnärligt sätt att använda orden.

Fortsätt...

lena-fena sa...

Glad Påsk, Sören! Och sån tur att du inte har påssjuka. Det kan ju få svåra komplikationer för män, har jag hört.
Ha det så bra i Stockholm (denna underbara stad)! Jag återvänder inte dit förrän om en vecka. Till dess är jag fortfarande i Sydney (också en underbar stad, men den tycks föra med sig magsjuka...)

Och hur lång är påskaftonen då, månne?

Sandra sa...

Jag tänkte att det växte ut påsar på kinderna. Sen såg jag ett barnprogram när jag var liten, där flickan hade påssjuka. Då förstod jag att det inte var så! Glad påsk på dig!