måndag 2 mars 2009

Måndag på väg mot våren

Det är måndag.
Det är mars!
Härligt!

Det är inte bara för att jag fyller år i mars som det är härligt.
Jag tycker att det känns lite som att våren börjar spira någonstans under snötäckta landskap.
Det är som om våren ligger där och börjar vakna till iv. Sträcka lite på sig. Och inom kort komemr den att vakna och kliva upp ur sin sömn.
Och alla färger kommer åter.
Och livet.

Det var väldans vad poetisk jag kände mig i dag, då..

Här finns en liten notis från författarbesöket i Tranemo förra veckan.

Att våga göra misstag är ingen katastrof. Det är vägen mot att lyckas.
Ofta är det en fråga om inställning. Kanske är ordet "misslyckande" allt för negativt laddat?
Kanske kunde man byta ut det i vissa sammanhang till att man tränar sig.
- Hur kommer det sig att du misslyckades med att göra mål i dag? Du missade öppet mål 13 gånger i dag, Sigge Stark?
- Jag misslyckades inte med att göra mål. Jag bara tränade mig.

- Jag hörde att du och din fru ska separera efter två månaders äktenskap. Det måste kännas som ett misslyckande, Sigge Stark?
- Jag tränar mig bara.

Nå.
Det känns i alla fall inte lika negativt på nåt vis.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Var på Eva Eastwood's spelning i Skövde i helgen. Höll på att tappa brallorna vilket Eva tyckte var jättekul. Jag vet inte om resten av publiken hade tyckt samma sak men man kan aldrig göra alla glada samtidigt.

Anonym sa...

Hmmm... Varför gjorde jag ett misstag och glömde sprutan hemma? Nej jag tränade mig bara...
Jo se det fungerade...
Hoppas att måndagen var bra... Kram anna

emsa sa...

Härligt, då har jag bara övat med dagens arbetsplanering.........för jag jobbar än!!Jag övar så jag kan planera bättre i morron och gå hem i tid, jo jag tackar o bugar!

Susanne sa...

Visst var det väl lite vårkänsla, ett tag... Nu öser det ner både lovikavantar o raggsockor från himlen så det blir till att skotta sig ut till bilen imorgon. Mvh Susanne

Anonym sa...

Klokt tänkt hörrödudu!

Sandra sa...

Det blir inte fel, det blir nya rätt!!!

imse sa...

Här är det våren som gör misstag. Kommer fram ibland, men gömmer sig igen illa kvickt. Den kanske övar!

Lena-fena sa...

Nog är det så: att våren bara håller på och tränar än så länge... Men snart, snart, så!
Det där med att göra misstag var man (jag) ju så himla rädd för när man var i tjugoårsåldern. Nu för tiden kanns det som om man (jag) kan bjussa på det. "Jaha, jag svarade nåt jätteroligt när det ringde för att jag trodde att det var en kompis, och så var det i själva verket sonens lärare" eller "Jaha, här har jag gått och konverserat med en drink i handen hela kvällen och känt mig spirituell, och så har knapparna i klänningsfronten åkt upp utan att jag har märkt det".
Fast det tillhör väl snarare kategorin "göra bort sig" än mer långtgående misstag, och är inget man kan hävda att man tränar sig på...
Men våren, våren... Ja, man känner doften av den. Lite lurigt, eftersom det envisas med att snöa, men man vet ju att den kommer till slut.

Marika sa...

Hej!
Vem ska jag kontakta för praktiska frågor angående Teatern "Bert", alltså frågor om hur många rullstolar som får plats osv...
Jag representerar Örebro FUB.

Kontakta mig gärna på mail marika.grandin@telia.com
Om du har tid!

Marika.

ylvisen sa...

Hej Sören!

Det är bäst att fylla år i mars, det gör jag med!

Idag har jag varit till lasarettet här i västerås och lagt upp en plan för bemötande av föräldrar och praktiska råd när det föds ett barn med ds. Härligt att kunna bidra med något, kunskapen som man får som ds-föräldrer kan ju ingen krisutbildning toppa :o)

Nu finns möjligheten att ringa in mig till bb om det är så att föräldrarna önskar prata med någon som gått igenom samma sak som dom... När vi låg där för tre år sedan fanns ingen riktigt hjälp att få!

Kram ylva

Maritasblogg sa...

Helt rätt ! Vem säger att man misslyckas .. Det beror på inställning man har , inte min inställning ! , utan betraktarens egna inställning....

Jag misslyckas aldrig, utan tränar? testar? provar mig fram // Trevlig helg /Marita

Josefssons sa...

Hej Sören!

vill tacka dig och din fru för boken "Prins annorlunda"! Jag har själv ett barn med Downs på 6 år och jag känner igen mig i mycket samtidigt som vi ju alla har vår alldeles egen historia.

Jag förundras ofta över att vi i vårt upplysta moderna samhälle har en sådan medeltida syn på människor med funktionshinder. Man får inte säga "negerboll" men det är ok att på alla "vänta barn sidor" på internet öppet diskutera att man som förälder inte kan acceptera sitt väntade barn om det har t.ex. Downs. Har du som känd person mött åsikter kring detta? Mitt barn är perfekt i mina ögonmen min oro är samhällets acceptans.

Anonym sa...

Om min son blir sjuk nu så är det banne mig ditt fel!! :-)
Bara så du vet!

Anonym sa...

HEJ SÖREN.
Har läst din bok annolunda prins, väldigt bra bok. Själv har jag en son med ds han är nu 5 år.
Kommer och lyssnar på dej, i Sala
som jag ser fram emot.

MHV.Anne-sofie

Tant Janet sa...

Häromdagen kändes det som om våren var på väg. Men idag, snöblandat regn och blaskigt ute......då känns våren längre bort igen. Ha en bra söndag.

Skolgatan sa...

Jag fyller med i mars,18:de då börjar våren,jag lovar!

Hoppas allt är bra med er

Kram Jessica!

Anonym sa...

Hej
Ramlade in och måste ju kommentera ..japp våren kommer säkert snart.."längtar" bra blogg du har ..