söndag 1 mars 2009

Ibland undrar jag

Jo.
Melodifestivalen.
Så heter det ju.
MELODI-festivalen.
Borde innebär att det är låtarna som tävlar. Inte artisterna.
Men visst har det blivit mycket så i alla fall.
Och sen tycker vi att det är konstig att det inte gå bättre för Sverige i den stora finalen.
Jag menar...
På sätt och vis skulle det väl vara bättre att göra oms Siv Malmqvists tid.
En artist framför alla bidrag.
Och sen vinner den bästa låten.

Men å andra sidan så skulle nog inte det fungera i detta land. år 2009.

Röstningen är ett kaos. Så har det varit tidigare också, men nu är det ju så uppenbart att det endast handlar om att få oss att skänka så mycket pengar som möjligt till SVT eller Rädda Barnen.
Det sistnämnda är ju i alla fall för en god sak.

Jag kan tycka att det ofta är "fel låtar" som vinner.
Troligen beror det på att jag har lite udda musiktycke.
Jag tror inte att det är fel på de som vinner.
Om en låt "fäster på" omedelbart så brukar jag tycka att det är en god egenskap.
Att jag sedan tröttnar på låten efter tredje lyssningen är ju en annan sak.
Låtar som kräver tre genomlyssningar att fastna brukar i regel leva kvar längre.
Men den tiden ges ju inte inom detta forum.
Så det blir artisterna som spelar avgörandet.
Om de är populära.
Snygga.
Beundrandsvärda.
Och så framförandet.
Scenografin.
Kläderna.
Vindmaskinen.

Långt ner på listan kommer låten och texten.
Det där sista är nästan obehagligt oviktigt i detta sammanhang.

Men å andra sidan...bryr jag mig?

Eller..VARFÖR bryr jag mig?

Ha en fin söndag!

9 kommentarer:

kvinnan med koftan sa...

visst kan man undra varför detta får så många att engagera sig och "ladda upp" en halv vecka och köra eftersnack på jobbet en halva till? Och i flera veckor...

Jeckan sa...

Ja, uppenbarligen så bryr man sig. Ett hyfsat långt blogginlägg skrev du. Och jag brydde mig så pass att jag kommenterade det.

Ha en god helgdag!

Anonym sa...

Vi har väl inget annat roligare för oss kan hända...
*suckade hon djupt*

Lallis - liv och leverne sa...

Mmm.. nog spelar vindmaskinen in en del. Ibland. Och lite till.
Jag tycker nog samma-lika på ett ungefär.

Egentligen.. har jag en massa åsikter.
Om både det ena och det andra.
I melodifestivalen.
Och frågor som jag förmodligen aldrig får svar på.
För att det bara är jag som är puckad nog och undra sådant.

Men det gör inget.
Man måste inte veta allt.
Kanske.

Men det vore ju kul om det gick bra för Sverige i slutändan.
Och de låtar som man gillar lär höras på radion i vilket fall.
Om man har tur.
Har man otur får man en vaxpropp och missar det totalt.
:)

Ha en fin kväll.
Och söndag.
Som snart är slut.
Men ändå

Anonym sa...

Det är klart att man bryr sig. Festivalen har varit något stort, ända sedan man var liten. Något att se fram emot, något att känna sig stolt över att/när en bra låt representerar Sverige.
Och visst blev man glad när man fick vara med och påverka. Och visst blir man berörd när det urartar. Längtan och stoltheten är borta. Klart att man känner dig bestulen.

Anonym sa...

Varför du bryr dig? Jo för att för dig, som författare så betyder nog texten så otroligt mycket... Men slutar man bry sig så går man nog under... Det tror jag... För jag tänker samma som du... Kram Anna

Lena sa...

Jag bryr mig inte men vill gärna tycka iaf.....melodifestivalen borde endast sändas på radion....då blev bara låtarna bedömda inte kläder och koregrafin utseende och skit...eller vad man ska kalla hla cirkusen.....tack och hej leverpastej...........

imse sa...

Jag gillar mest de lite udda bidragen. Har inte varit så många i år, tyvärr. Om det ens har varit nån? Jo, förresten, "Snälla, snälla", var riktigt udda.
Många låtar har man hört "tusen" gånger.

Fredriksson sa...

Jag ser aldrig på melodifestivalen, tycker den blivit larvig. Iblan känns det som om det viktiga är vem som har minst kläder på sig och annat trams.
Men ändå undrar även jag varför jag bryr mig fast jag inte kollar på den:)

Fredrikson