tisdag 16 december 2008

Laga nåt trasigt - eller acceptera det.

Vi omger oss ofta med saker som inte riktigt fungerar som de ska.
Det kanske finns trasiga glödlampor hemma hos dig?
Eller det kanske saknas en skruv någonstans?
Dagens utmaning är just så enkelt.
Passa på att laga någonting som är trasig.
Det kan ju även vara nåt som är betydligt mycket större än en saknad skruv eller en trasig glödlampa.
Kanske är det en relation som inte är som den en gång var.
Kanske beror det på att någonting inte är ventilerat ordentligt?
Kanske kan du laga det trasiga mellan er?
Kanske finns det ett syskon, en förälder, en före detta kompis som dyker upp i din skalle mellan varven.

Skriv ett mail – eller ett brev.
Laga det trasiga.

Men vissa saker går inte heller att laga.
Varför ska vi omge oss med trasiga saker?
Och om det inte går att laga – varför gör vi oss inte av med det?
Städa bort det trasiga.
Och även det gäller samma sak i det stora.
Finns det relationer som är trasiga – och som inte finns någon möjlighet att laga?
Varför behålla den då?

Andra saker är trasiga för att de ska vara trasiga.
Min hand till exempel. Det är trasig. Den kan jag inte göra någonting åt.
Jag kan inte laga den. Inte heller kasta bort den.
Då finns det ett tredje alternativ.
Acceptera den.
Jag måste ibland acceptera vissa saker som är trasiga i livet.
Min hand.
Min sons hjärta.
Inget kan lagas. Inget kan slängas.
Men jag kan, om än med sorg i hjärtat, acceptera det trasiga som en del av hur livet är.


Så dagens utmaning kan både vara liten eller stor.
Det handlar bara om att laga någonting som är trasigt.
Om det går.
Annars är utmaningen att acceptera det som inte går att laga eller kasta bort.


Och här kan ni lyssna på lite udda Julkalender...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket extremt tänkvärt inlägg. Jag ska helt klart tänka på det. Utmaningen ska antas av mig och det med råge, dock först imorgon efterom jag läste din blog nu och klockan är riktigt mycket. Men imorgon ska jag laga något trasigt, kasta bort något samt acceptera något. Det ser jag fram emot!