onsdag 26 november 2008

Alla tycker nåt om IPRED

Det gör jag också.
Jag tycker att det är ganska obegripligt att vissa anser att artister ska jobba gratis.
Jag menar..vem gör det?
Varför ska polisen ha betalt?
De borde väl tycka attd et är KUL att gå på stan och sätta fast skurkar.
Jag har mött vuxna människor som på fullaste allvar tror att det är de stora skivbolagen som är de enda förlorarna på den olagliga nerladdningen.
"De har ju så mycket pengar"
Det är sant!
Jag har mött flera såna människor som på fullaste allvar tror det!

Att till exempel ett skivbolag inte vågar satsa på en ung förmåga som skriver musik och sjunger på grund av risken att förlora pengar tänker de inte på.
Att skivbolagen inte förnyar kontrakt med för oss dödliga "självklara" artister.
Såna som vi ofta tänker "de har ju gjort så mycket fin musik så de har väl kontrakt livet ut i stort sett"
Jo tjena...
Musikindustrin är extremt drabbad och nåt måste ju göras så att folk förstår att det inte är okej att gratis ladda hem andras jobb.
Sen vet jag väl inte om IPRED lagförslaget är den bästa lösningen.
Men det är i alla fall ett steg i nån sorts riktning att ta ansvar för kulturarbetarna.
För låt oss fantisera 50 år framåt i tiden.
Vilka artister kommer då att finnas?
Kanske inga alls.
Bara några få multinationella artister som överlever.
De små länderna, som Sverige har kanske inga alls?
Och är man en "udda" artist som Håkan Hellström så får man inget skivkontrakt alls.
Det är en ren förslust att ge ut en skiva med nån artist när den 10 minuter senare finns för gratis nerladdning på nätet.

Det är väl jättebra att folk KAN ladda ner sina favoritskivor från nätet. Men jag förstår inte varför så många tycks tro att det ska vara en rättighet att det ska vara gratis!
Det är ju bara korkat!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ack, jag visste väl att den dag skulle komma när jag tyckte tvärtemot dig kära Sören.. =( "Ni" artister får väl ge er ut och spela live, såna upplevelser går aldrig att ladda ner, dessutom går det att ta bra betalt för dom! Böcker som ju är din huvudsakliga bransch kommer förresten knappast drabbas på ett tag. Inte förrän "vanligt folk" har råd med papperstunna skärmar att ta med sig t.ex. på tåget och som dessutom är lika sköna för ögonen som vanligt papper. Det är nog väldigt många år tills vi är där.

Men visst, nån slags "internetavgift" ungefär som TV-avgiften skulle jag absolut kunna tänka mig att betala under förutsättning att skiv- film- och dataspelsbolagen inte får mer än max 5% och resten går till dom som verkligen GÖR jobbet.

♥ Sanna ♥ sa...

Jag tycker att alla har rätt att få betalt för det man gör och varför ska en artist.
Jag tycker att man kan betala en summa för att få ladda ner låtar inga hiskliga men varför inte skulle kännas bra för dom flesta tror jag, och jag vill även ha kvar bion varför ska vissa kunna ladda ner även där sk "gratis"
Vi alla vill tjäna ngt på det vi gör även om det är ngt man tycker om har ingen råd att arbeta gratis!!
Det är vad jag tycker då !!!

Anonym sa...

Men det är väl knappast en rättighet att varje artist ska ha betalt bara för att den har släppt en skiva, en bok eller en film?

Det absolut dummaste med den här nya lagen, och att många artister backar upp den, är att artisterna går emot sina egna fans. Hur dumt är inte det? De borde istället glädjas åt att det finns massa människor som uppskattar det dom gör och inse att det finns många potentiella köpare. Timbuktu släppte en singel på The Pirate Bay. Kanske fick det fler att gå på hans konserter eller köpa hans t-shirts. Och Radiohead släppte en singel på deras hemsida där besökarna kunde ladda hem den gratis eller välja att betala en valfri summa. Det passar såklart inte alla artister, men det säger mycket om deras sätt att ta se och ta tillvara på möjligheter.

Glöm inte att vi lever i en marknadsekonomi där marknadens regler gäller. Och marknaden förändras. Bara för att det har gått att ta betalt för CD-skivor, biofilm eller böcker under en viss tid så innebär det inte att det går för alltid. Det gäller att hitta nya affärsmodeller. De som inte förstår det kommer att få det svårt. Därför att hur många ipred-lagar som än stiftas så kommer tekniken alltid att ligga flera steg före.

Tills för ett tag sedan har jag laddat hem musik via fildelning. Sen fann jag iTunes för att det var enkelt och smidigt, även fast det kostade lite pengar. Sedan började jag använda fantastiska Spotify där jag betalar 100 kr i månaden och får fri tillgång till all deras musik. Där hittade jag för övrigt Heman Hunters, hur bra som helst! Du och Anders borde lägga ut alla era böcker och musik där! Och när det går att "hyra" film på iTunes kan ni lägga upp all film där.

Tänkt om fler kunde försöka vara innovativa och se möjligheter istället för att stämma sina egna fans. Det blir så tråkigt när ens idoler är som Per Gessle och ser dollartecken överallt. Skapa istället smarta och enkla tjänster som får alla beundrare där ute att betala!

Anonym sa...

Vi kan väl bara gå in och hämta det vi vill ha i affärerna. Vaddå stöld? DOM ska väl bara vara glada att vi gillar deras grejjer! ELLER?
Själv är jag FANs till, tja, Apple! Och så gillar jag snygga kläder. Så det är väl bara att hämta! ELLER?

Och när man tänker efter så borde ALLA människor vara glada och tacksamma att någon är FAN till deras grejjer. Så TA för er folk! ;o) Lås INTE dörrarna för all del! Öppna upp nu och låt allt bli en enda stor "FILDELNING".

Eller ska vi kalla det "PRYLDELNING"? JIIIIHA!


P.S. Att släppa sin platta på Pirate Bay är för övrigt ren och skär PR och inget annat.

Anonym sa...

Kerstin, du har rätt i att du kan gå in i första bästa Apple-butik och stjäla något du tycker om. Men du kommer förmodligen bli stoppad av vakter osv. Det blir du inte på The Pirate Bay, och ipred-lagen kommer att vara helt meningslös. Så vad återstår att göra för artisterna? Se möjligheterna med att de har många potentiella köpare och hitta nya affärsmodeller som är bättre än The Pirate Bay (och ger pengar till artisterna) eller att fortsätta försöka stämma de potentiella köparna?

Det handlar inte bara om affärssinne utan också om grundläggande marknadsföring: du måste ha en bra relation till din målgrupp. Glöm inte att fildelning har blivit närmast en folkrörelse och att var och varannan tonåring laddar hem via till exempel The Pirate Bay. Timbuktu fattade det och la upp sin låt där. Man kan kalla det PR eller vad som helst, poängen är att fler köper hans skivor och merchandise och går på hans konserter vilket i slutändan genererar pengar.

Anonym sa...

Det där om att Håkan Hellström inte får något skivkontrakt tycker jag låter bra! Så bra att jag nog tycker att den där IPRED-lagen verkar dum!

sorenolsson sa...

Vad kul med många kommentarer!

Det viktiga är att inse att ingen kan jobba gratis.
Man behöver få betalt för det arbete man lägger ner. Både artister, musiker och skivbolag.
Likaväl som filmarbetare och andra kulturarbetare.

Sen finns det natutlitvis många olika sätt att ta betalt på.
Och jag är helt övertygad om att det finns många spännande och nya modeller för det i framtiden.
Den viktiga diskussionen just nu handlar om att de enskilda användarna måste förstå musik inte är gratis.
Det är ingen rättighet att ladda ner filer gratis.