tisdag 13 januari 2015

Arbete pågår

Sitter och skriver som en galning just nu.
Det är årets första Sunebok som ska vara klar för flera veckor sedan...

Boken "Sune i fjällen" ska komma ut under våren.
Så det är lite bråttom!

Filmen "Sune i fjällen" har precis kommit upp i 500 tusen besökare.
Helt fantastiskt!
Men boken kommer skilja sig en hel del från filmen.
Det är ju verkligen två helt olika sorts arbete att skriva manus till en bok och till en film.
En film behöver på ett helt annat sätt berätta saker som är nödvändiga för att föra händelserna framåt.
I en bok har man betydligt större utrymme att skriva fritt och man behöver inte ta hänsyn till berättelsens linjära berättande på samma sätt.
För egen del så tycker jag inte att det ena skrivandet är roligare än det andra.
Det är helt enkelt två olika sätt att berätta bara.
I böckerna om Sune och Bert så skriver jag ju tillsammans med min kusin, Anders Jacobsson.
Men i filmerna har jag arbetat tillsammans med Hannes Holm.
Det är främst han och jag som har arbetat med manus på de tre filmerna som har blivit film de senaste tre åren.
Hannes har dessutom regisserat de två första filmerna. I den tredje skrev vi manus tillsammans, men regin fick Gustaf Åkerblom stå för denna gång.

















Så här ser min arbetsplats ut just nu.

Nåväl.
Åter till skrivandet av boken.



Inga kommentarer: