lördag 18 september 2010

Mandala

Mandala.
Så heter en otroligt mysig restaurang i Rhodos gamla stad.
I somras valde vi att gå dit ett par gånger för att inspireras av stämningen och den goda maten.
Väl värt ett besök om ni är där någon gång!

På väggarna inne vid toan satt det uppsatta små enkla lappar med kloka ord på.
Sånt gillar jag.
Bara för att det är lite knäppt.

Här är en lapp:




Orden fick mig att fundera på vad rädsla kan ställa till med i våra liv.
Rädslan för att leva. För den innebär samtidigt rädslan för att dö.
Om man lever så dör man.
Alltså är det enklare att låta bli.
Det innebär en mindre risk. Tror man.

Och att älska är att leva.
Det är att välja att kasta sig ut i bungujump i tillvaron - utan att vara säker på om man är fastsatt i någon lina.
Man faller handlöst in i något okänt.
För man kan aldrig vara säker.
Kanske är det därför inte så konstigt att det på engelska kallas "falling i love".
För det är ju precis det man gör!
Man faller.
Men det finns även en annan variant.
"To rise in Love".
Man växer genom kärleken.
Visst är det en vacker tanke?

7 kommentarer:

Bajsugglan sa...

Men å vad fint! Precis så är det ju!
Falla i ordets rätta bemärkelse.

Susjos sa...

Vackra tänkvärda ord minsann! Nu ska jag fall in sleep, efter en vaken natt på jobbet. Godnatt;)

Viktdrottningen - Anna Malmborg sa...

Ju lyckligare jag känner mig desto mer ängslig för att dö blir jag. Så ja, det där stämmer ju klockrent.

:)

Anonym sa...

Ett tag var jag både rädd för att leva och rädd för att dö.
Som att befinna sig i nowhereland.

Fina tankar du serverar.
Vill också falla.
Falla mjukt.

imse sa...

En tilltalande tanke, att växa genom kärlek.
Man måste bara lära sig att älska sig själv först. Det är svårast. Fall in love med sig själv, är nog den tuffaste kärlekshistorian.

Trillingnöten sa...

Vackert skrivet! Du skriver väldigt tänkvärda inlägg som verkligen får mig att begrunda livets mysterier. På ett positivt sätt. Tack!

Ettie Bee sa...

Ååhhh, Rhodos... Älskar den ön. Stämningen och allt. Det du skriver stämmer så bra i övriga delar också. Faller igenom med ojämna mellanrum men brukar kunna klättra upp igen.