söndag 19 september 2010

Inte så seriöst.

En riktigt vuxen människa kan inte vara allt för seriös.
För det finns egentligen ingenting att vara seriös inför!

I grund och botten så är kanske hela livet bara som en glädjefylld lek.
Och med hjälp av den egna medvetenheten så kan detta bli fullständigt klart för oss - att livet är en lekfull dans av energi.

Det är samma sorts energi som finns i träden, himlen, blommorna, havet och alla djuren.
Det är precis samma energi som bara dansar runt i olika former.
Kanske är det Guds lek som vi alla är en del av?

Och vi kan välja i varje vaken stund att dansa med eller ställa oss utanför och vägra släppa in den dansande energin i våra liv.
Det är valfritt!

Men även om vi väljer att inte låta livet få flöda genom oss i en glädjerik dans så innebär det ju inte att livet inte dansar för det.
Livets dans pågår oavsett om vi väljer att se den och följa med i leken eller om vi väljer att avstå från glädjen och rikedomen i att vara människa.

Jag påstår inte att livet endast är en dans på rosor!
Att vara människa innebär både smärtsamma, irriterande, oroande och glädjefulla stunder.
Den viktiga poängen som jag försöker påvisa är att vi kan förhålla oss till allt det som händer oss på ett mer lekfullt sätt.

Livet ÄR!

Ta det inte alltför seriöst!

Det blir inte mer viktigt för att man väljer att se tillvaron som allvarlig.
Lek livet.

Jag menar: varför inte?


Hittade en gammal goding på You-Tube.
Tycker att den passar fint nu så här när sommaren börjar säga hej då.



Texten är sjuk.
Och rolig.
Och inte särskilt seriös.

I dag är det val.
Det var minst fyra år sen sist!
Och om fyra år är det dags igen.

Jag har röstat. Är nöjd med det.

I morgon börjar en av årets roligaste veckor.
det är bokmässan i Göteborg.
Åker dit på onsdag och blir kvar till söndag.
Det är lika kul varje år!

Jag och Anders har varit där i alla år sen mässan började för 26 år sen.
I år kommer vi presentera de böcker som kommit ut i år.
Och det är:
* Bert och datadejten
* Galna Gatan - Får Mann vara med?
* Skämtaren Sune
* Håkan Bråkan och sagodagen
* Bröderna Krull

Och om några månader kommer en Sunebok till.

Det som är annorlunda i år är att Anders kommer ha med sin egen roman till mässan.
Kul!

För egen del så kommer ännu ett av mina program för radions "Vid dagens slut" att sändas på lördag kväll.
Det sänds på p1 klockan 21.45.
Lyssna!

Och som vanligt går det att lyssna på programmet på podradion om man råkar missa det!

9 kommentarer:

imse sa...

Det är sannerligen en gåva att kunna se och känna glädjen och humorn i livet. Det finns ju faktiskt de som inte kan det.

Det hade varit roligt att åka till Bokmässan igen. Men antar att både tåg och hotell är fullbokade vid det här laget.

Fredriksson sa...

Håller helt med, känner att jag varit på tok seriös i valsnacket, tur att det är över så att man inte behöver snacka seriöst för mycket. Köpte tex en parodi på Harry potter idag, Barry Trotter handlar den om, sjuk humor är bäst.:)

Vi ses på mässan, jagkommer förbi och säger hej någongång det passar, ska inhandla anders bok oxå tänkte jag:)

Susjos sa...

Ja,livet är för kort för att tas så seriöst! Håller med dig fullständigt! Jag älskar att dansa-det är en stor härlig del av livet,och man blir sååå glad av det. Ett av mina livselexir är ju Friskis&Svettis jympan-att få röra sig till musik! Kan det bli bättre? Får en kick varje gång,folk tror ibland att jag tagit något annat olagligt för att bli så sprudlande glad-men icke,jag blir hög av musik och dans! Om det varit tufft på jobbet,för det händer ju tråkiga saker förstås-så mår jag så mycket bättre efter ett jympapass :)
Vore så kul att få gå på bokmässan-men hinner inte. Men lyssna på radion-det kan jag göra!
Ha det gott!

Madeleine Berglund sa...

Sören, vilken jätte fin och tänkvärd text. Jag är helt med på noterna. Jag har babblat massor om det i mina "tisdagstankar" på min blogg men du skriver det alldeles klockrent!

Jaså du, bokmässan ska du till, trevligt då kanske vi ses där!!!
Det är premiär för mig, tjohoo!
Har du några "gå-på-bokmässan-tips" till moi?

Ha de!
/Madeleine - Mitt hem och jag

Anonym sa...

Jag tar LIVET på det absolut största allvar...och just därför...skrattar och poppar glädjen inför Livets storslagna vackerheter och suveräna intelligens som popcorn inom mig... för det mesta...det känns finemang att leva i förvandlingens och förnyelsens tidevarv

Tusen glittrande stjärnors gla-Tack för dina energigivande inlägg..

Gudomligt ljus
i mitt hjärta
genomlys
min tanke
min känsla
min handling (MargaretaMelin)
Humlina

NuttesPyssel sa...

HEJ SÖREN!
DET DÄR OM LIVET...
DU HAR RÄTT.
OM MAN VÄLJER GLÄDJEN,
ÄVEN OM DET KÄNNS JOBBIGT IBLAND,
SÅ MÅR MAN BÄTTRE.

Anonym sa...

Den där låten....slungades tillbaks till gymnasietiden då livet var en dans på rosor för det mesta.
Nu är det mer en stilla foxtrot,men vänta bara!

Förresten..kan inte du göra din version av den här dansen:

http://fighterfighter1.blogspot.com/2010/09/silvertejp-is-da-thing.html

Snääääälla:-)

Anonym sa...

har inte tittat till dig på ett tag...har varit lite uppslukad av en annan sida som har tagit den mesta datortiden.

Men nu vankas det bokmässa, den vill man inte missa när man bor i närheten. Och en ytterligare påminnelse fick jag igår när jag såg en "bokkändis" stå och sms:a (?) på Avenyn.

Hoppas det blir en riktigt bra helg för dig och kusinen!

Grynet

Maria H sa...

... Allt för seriös, finns det någon gradering? I vissa sammanhang är det väl på sin plats...eller?
Om det mesta så är åsikterna delade,
med rätta förstås, eftersom vår livssituation är fullständigt olika.
Jag anser i alla fall att alla borde vara seriösa i fråga om sökandet efter sitt ursprung (menar
inte släktforskning). Vilket leder till verklig lycka! Av just den orsaken att alla är beroende av den
som gett oss livet!
I 1 Moseboken får vi veta vem det är och för övrigt så beskrivs vad
Guds uppsåt är, i hela Bibeln. För
att få veta meningen med livet så krävs en seriös ansträngning!
För att livet skall kunna vara en glädjefull lek för alla så behövs verkligen det ingripande mot ondskan, som Gud har utlovat!

Snart är det slut med alla orättvisor i världen och därefter kan så småningom det eviga liv
levas, som var meningen gällande Adam och Eva.
Kalla det Guds lek, men nu är det på allvar!
Uppskattar Ditt sätt att uttrycka Dig, enkelt, förståeligt och från
Ditt hjärta!