fredag 11 december 2009

Kanske är det bara jag?

I helgen kommer 40 tusen demonstranter samlas i Köpenhamn för att protestera mot klimatmötet.
Kanske är det bara jag som ser slående likheter mellan de arga demonstranterna och fotbollshuliganer?

Jag menar inte de som vill demonstrera och ge support till klimatmötet.
Som vill visa att världen bryr som om att försöka få till stånd vettiga lösningar på klimathotet.
Nä.
Jag menar de som till varje pris vill slåss med polisen, sabotera mötet och bryta sig in på mötet för att visa upp sig för omvärlden.
Likheten mellan de och fotbollshuliganer som inte alls tycks vara intresserade av att se bra fotboll spelas, utan som mest tycker att det är häftigt att slåss mot poliser, sabotera matchen och bryta sig in på motståndarnas läktare för att slåss.

"Reclaim the streets"
Ta tillbaks gatan.
Makten till folket.
Många är slagorden.
Och tyvärr så drabbas de som vill göra nåt vettigt av sitt engagemang av de idioter (ursäkta) som bara ser det hela som ett ypperligt tillfälle att slåss och sabotera.
Jag menar..på VILKET sätt gynnas klimatkonferensen av att man bränner ner en butik eller slår sönder rutor på bilar?
På vilket sätt åstadkommer man bättre resultat i klimatkonferensen när man kastar stenar på polisen?

Och på vilket sätt hedrar man sitt fotbollslag genom att slå ner sina motståndares fans?
På vilket sätt blir det en bättre fotbollsmatch när någon kastar in mynt på motståndarnas spelare eller slår sönder en domares bil?

Jag misstänker att vi kommer få se tråkiga bilder i helgen från Köpenhamn.
Jag hoppas att jag har fel.

Det var det ena.

Det andra är Nobelmiddagen.
Kanske är det bara jag som tycker att det är bland det mest ointressanta man kan titta på?
Se andra ha fest.
Hur kul är det?
Se andra prata och dansa.
Är det intressant?
Jag förstår inte alls meningen med att ens sända TV från en sån där middag.
Låt de få vara ifred och ha ett kul party.
Eller har jag fel?
Kanske.
Jag är i alla fall ypperligt ointresserad.
Vilken klänning Viktoria har på sig.
Jaha?
Vem som ser uttråkad ut.
Vem som dansar med vem.

Det är som att vara hungrig och till lunch sätta sig och titta i kokböcker.
Vore det inte bättre att äta?

Jag förstår att jag inte förstår det ljuvliga i att se på Nobelmiddagen.
Jag är helt enkelt inte alls nyfiken.
Men på Twitter i går kom den ena rapporten efter den andra om vad som hände, som om det vore av högsta nyhetsvärde.
"Kristina Lugn äter inte upp sin mat"
Jaha?
...men..ärligt talat..?

Är det bara jag?

I dag är det fredag och jag skriver vidare på Bertboken.
Har bara några få avsnitt kvar.
Vore ganska skönt att vara klar innan jul.

I går chattade jag och Anders på Sydsvenskans hemsida.
Det öste på riktigt rejält med frågor.
Kul!!!

Och dagen bjuder dessutom på en första övningskörning på bilskolan för äldsta dottern.
Spännande.

Och kanske kan kvällen bjuda på nåt gott att dricka?

Vi får se.
Och apropå det..
Här kommer en sista önskering för veckan.
Det är Christer som har en önskan inför jul.
Och han önskar sig..
Ja, vad önskar han sig?



Har jag sagt att jag älskar Stenmark-humor?




Kanske är det bara jag?


Ha en underbar fredag!

Kram på er.

6 kommentarer:

imse sa...

Här är en Stenmarksfantast till. Plingelingbilden hade jag på bloggen häromdagen, den är nog min favorit.
Det finns en bra sida för oss Stenmarkfantaster på Facebook, har du sett den?

Nobelmiddagen hoppade jag över, de hade ju inte bjudit mig, varför ska jag titta då?

Demonstranterna är yrkesdemonstranter, som bara är där för att bråka. Det är rekryteringen till dessa grupper, man borde försöka hejda.

Ha det! Kram

Ströbaek sa...

Det är antagligen bara du... ;)

sorenolsson sa...

imse - jag vet att du också är fantast. Det är bra. Jag är inte ensam.
Du har säkert helt rätt i att man borde försöka göra nåt åt rekryteringen av yrkesdemonstranter.
Man kanske kan demonstrera mot dem?

Ströbäck - jag anade det...

Kenna sa...

Jag håller med dig, jäkla bortskämda bråkmakare är vad demonstranterna är.
Men varför inte spärra in dom på ett år heller 2,så kanske dom förstår allvaret.
Nobelmiddan tar jag inte upp.
Stenmark ?? vilken av dom ;)

Anonym sa...

Jag ska nog f** inte ha nån sprit.
Vimsat med datum och trodde ni skulle va i min stad i går.
Jaja...strunt samma.
Å strunt samma med Nobelmiddagen också. Jag ordnade min egen ja.
Å det fick bra att äta i tights med hål på knäet också:-)

Anonym sa...

...gick skulle det va´. Inte fick.
Kanske hick:)