söndag 9 oktober 2011

Söndagsinspiration

Ibland när jag är inne i en period av skapande så blir jag ganska otillgänglig.
Jag går liksom in i en bubbla och är svår att nå.
Introvert.
Samtidigt betraktar jag omvärlden med glasklar blick.
Ser saker som jag tidigare har blundat för.
Då kan det dyka upp insikter som nästan är plågsamma.

Jag har en sådan period just nu.
Och samtidigt som jag skapar så ska jag förbereda några föreläsningar.
Denna vecka blir det Floda, Alvesta och kanske Borås.
Om jag är lika introvert som jag är i dag, så kan det bli problem.
Kan stå på scen och vara tyst en stund. Betrakta publiken.
Sen åka hem igen.
Undrar om det blir populärt?

lördag 8 oktober 2011

Nobelpris

Jag var en av många som blev oerhört glada när det blev klart att Tomas Tranströmer skulle få nobelpriset i Litteratur.
Så skönt att de ger priset till någon som med så enkelt språk lyckas förmedla så stora saker.
Jag menar inte enkelt som banalt. Jag menar enkelt som i genialt.

En av mina absoluta favoriter är Romanska bågar.
Det finns en sån skönhet i hans ord.

---

Romanska bågar
Tomas Tranströmer

Inne i den väldiga romanska kyrkan
trängdes turisterna i halvmörkret.
Valv gapade bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
”Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande
piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,
Herr Tanaka och Signora Sabatini,
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

Ur ”För levande och döda ” (1989)

---
Och om ni klickar på "Read-speaker" så blir plötsligt Tranströmers dikt förvandlad till komedi. Det vette fan hur det går till...

Och så blev jag både lycklig och upprymd när jag hörde att de gav fredspriset till tre kvinnor i Afrika.
Även i det fallet kändes det SÅ rätt!

Jag vet inte om det är ett tecken på att jag har blivit "vuxen" - när jag och nobelkommittén tycker samma sak.

I veckan har det diskuterats Juholt, Birro och Steve Jobs.
Att Apples grundare har dött är en stor sorg. Framförallt för hans närstående.
Hans företag kommer ju leva vidare ändå.
Trist att han fick sluta sitt liv genom den sjukdom som åt upp honom från insidan.
Sånt är alltid sorgligt.

Men vad gäller Juholt och Birro så är det en annan sak.
Nån sorts Grönköpingskänsla drabbar mig.
Vad fan håller Juholt på med?
Mycket märkligt.
Och när Birro skulle kandidera till partiledarplatsen i KD, så tänkte jag att "ja, man måste ju ha varit med i Lets Dance eller Idol för att kunna bli partiledare eller samhällsomvälvare nu för tiden".
Det kändes mest som ett skämt.
Och så ger TV4 honom sparken.
DET fattar jag ingenting av.
Hur tänkte de då?
Känns fegt på något vis.
För han "bad ju om ursäkt".
Varför då?
Varför ber man "om ursäkt" för att man vill bli partiledare???

Galen är världen.
Men det är det värld vi själva skapar - så vi får väl skylla oss själva, antar jag...

onsdag 28 september 2011

Från dagens DN

Såg en liten rad på DN:s sida på nätet, där det står uppstolpat vilka artiklar som är mest lästa.
En sån lista skulle lätt kunna användas som utgångspunkt för en ny bokidé.


Framförallt punkt 2 och 3, undrar jag om de hänger ihop på något vis.
Men faktum är att alla åtta punterna kan sammanställas till en riktigt spännande thriller.
Tror inte ni också det?

Dagens citat:
Vissa människor ser saker som är, och frågar ”Varför”? Andra människor fantiserar om saker som inte finns och frågar: ”Varför inte?”

tisdag 27 september 2011

Orginal eller kopia?

Ibland dyker det upp någon låt som många tycker är SÅ bra.
Ofta visar det sig att låten i själva verket är en coverinspelning av någon annans låt.
Tyvärr glöms då ofta originalet bort.
Det anses vara den nya inspelningen som är den äkta varan.
Har någon mer än jag tänkt på det, nån gång?

En sådan låt är Adeles låt "To make you feel my love".
Ja, just det. ADELES låt...
Eller inte.
Det var ju liksom lilla gubben Dylan som skrev den.
En av många helt fantastiska låtar som han gjort under årens lopp.
Även om han för många sjunger som en kratta (jag tycker inte det),
så är det ändå han som skrivit sångerna.
Och för mig är det något alldeles extra när man lyckas få ihop text och musik på det sättet.
Bob Dylan kunde - och kan det.

Av många kopior, så har Adele lyckats förmedla en skön känsla med den låten.
Men även svenska Ebba Forsberg, har gjort en kanske ännu finare version, tycker jag.
Vad tycker ni?

Originalet:



Adeles version:


Och slutligen Ebba Forsbergs version:


Kanske är det bara för att texten lättare går in i hjärtat på svenska?
För mig.

Bokmässan är över för denna gång.
Det var intensivt, som vanligt.
Kul är det alltid.

Nu är jag tillbaka i vardagen igen.
Det är också kul!

Jag har skrivit några små saker för radion, som jag snart ska spela in.
En av dem var lite för "provocerande".
Så den ska jag snart lägga ut på bloggen istället.

:)

Ha en go tisdag!

tisdag 20 september 2011

Bokmässan 2011

Snart är det dags igen.
I morgon rullar bilen mot Göteborg och årets bokmässa.
Den 26:e i ordningen för mig och Anders.
Ganska galet, när man tänker på det.

Här finns vårt program.


Det är som sagt bara att komma och säga hej.
Eller nåt annat...

I dag är det en dag av förberedelser och packning och annat som måste hinnas med innan det är dags för resan.

Och lite då och då så måste jag ju spela lite wordfeud.
Ja, Alfapet hette det på min tid.
Beroendeframkallande är det i alla fall.
Och kul.
Även om jag har upptäckt att jag har börjat tänka enstavigt mellan varven.
Och dessutom har jag upptäckt hur gärna jag skulle vilja vara med och skapa nya ord i Svenska akademins ordlista.
Många ord får nobben.
Troligen för att mina påhittade ord inte existerar.
Ännu...

Nån som brukar se på Idol?
Jag gjorde det i går - och såg den där stackars killen från Norrland som är så rädd för folk och publik att han valde att resa hem igen.
Jag menar...ge honom medicin och terapi!
Han har ju ett problem!

En annan som jag råkade se på TV lite senare var en tant i programmet "Svenska Hollywoodfruar" (vilket märkligt program!)
En tant som ville tvinga sin dotter att sjunga, trots att hon är sjuk.
Hur jävla dum i huvudet är man då?
Borde inte TV3 ta sitt ansvar och gå in och erbjuda hjälp i det läget?
Tvångsomhändertagande, kanske?

Nä.

Nu ska jag inte bli upprörd.

Livet leker.
Och steker.

Fridens!

torsdag 15 september 2011

Så glad man kan bli på en torsdag

I dag fick jag ett mail från förlaget där det stod att vi fått en fin recension på vår senaste bok om barnen på Galna Gatan på en hemsida som heter "Barnboksprat".
Extra roligt var det att det var denna bok som fick så fin recension.
För den handlar om Vincent, som har Downs syndrom.
Det är ganska självklart att jag tagit en del från mitt eget liv med min stora prins när jag jobbade med manuset.

Här kan ni läsa recensionen!


Blev riktigt rörd när jag läste recensionen.
Även om mina och Anders böcker sällan eller aldrig kommer nomineras till några Astrid Lindgren-priser, så kändes det fint att bli omnämnd i ett sådant sammanhang.

Nu skriver jag vidare på nästa års bok om Galna Gatan med ny energi och lust.
Tack för det!

Yes och Ja

Visste ni att om man besöker sina föräldrars hem så kommer man hitta minst 60% av de prylar som vi har i våra egna hem.
Vad betyder det?
Jo, att vi ärver våra föräldrars värderingar om vad som är bra eller dåligt i form av tvålar, tvättmedel, matprodukter och så vidare.
Jag gjorde ett besök hemma hos min mor och såg att det stämde ganska väl.
Det kan nästan kännas lite skrämmande att det är så.
Tanken på att vi ärver våra föräldrars värderingar utan att vi ens vet om det.
Titta själva i era föräldrars hem - och i era barns hem.
Där kommer med andra ord 60% av era egna prylar finnas i skåpen.



Den här fanns i morsans hem.
Den har jag också.

Jag brukar tänka på hur otroligt bra det varumärket är.
Tänk att ha ett varumärke som heter YES! Med allt vad det innebär att säga JA!

För mig så är begreppet JA inte bara att man säger ja till allting, som i boken eller filmen"Yes-man".
För mig står begreppet för att se saker precis så som de är.
När jag kan tillåta mig att se saker som de är så blir många saker betydligt mindre plågsamma.
Smärta inför vissa situationer uppstår ofta just när jag inte låter saker vara som de är.
När jag stångas med verkligheten.
För egentligen så kan ju ingen förändring ske av någonting innan jag först bara låter mig se hur saker är - just nu.
Inte hur de borde vara.
Inte hur jag önskar att de skulle vara.
Bara att se saker precis så som de är.
Det är då man kan börja göra förändringar åt något håll, så att man rör sig mot ett önskat mål i livet eller tillvaron.

Därför älskar jag det lilla ordet

torsdag 8 september 2011

Stefan Liv och alla de andra som dog

Det är så sorgligt.
Hörde om den fruktansvärda olyckan i Ryssland där ett helt ishockeylag störtade med sitt flygplan.
Många människor dog. Bland annat den svenska målvakten Stefan Liv.
Så oerhört tragiskt!
Mina tankar går till alla de familjer som nu får sörja sina fäder, söner och kamrater.

När en sådan här händelse inträffar så blir vi extra engagerade just för att det finns en person med på planet som vi kan relatera med.
En person som har betytt något för oss.
Stefan Liv var en sån person.
Han var en av Sveriges bästa målvakter genom tiderna.
Tydligen var han en bra kompis och en god medmänniska.
Men mest av allt så tänker jag på hans hustru och två små barn, som nu aldrig mer får träffa honom.

Jag minns att en gång i tiden så läste jag i en serietidning (Buster) om en flygolycka i Tyskland där ett helt fotbollslag störtade.
Det var Manchester Uniteds lag 1958.
44 personer fanns ombord och 23 stycken dog i olyckan.
När jag läste om den olyckan - och när jag förstod att föreningen satte ihop ett lag med juniorer och reserver, som senare vann både ligan och engelska cupen, så kände jag mig imponerad.
Jag blev så berörd av detta att jag började ha Mancester United som "mitt lag".
Än i dag har just Manchester United en särskild plats i mitt fotbollshjärta.
Jag undrar om Jaroslavl Lokomotiv kommer få samma plats i mitt ishockeyhjärta?
Jag har en känsla av att det inte blir så.
Helt enkelt för att jag inte är särskilt intresserad av ryska ligan i hockey.

Men Stefan Liv kommer i alla fall alltid att finnas i mitt minne, som en helt otroligt bra målvakt som dog alldeles för tidigt.
Precis som målvakten Pelle Lindberg gjorde en gång i tiden.
I en bilkrach i nordamerika.

När dödens hälsar på så påminns vi om livet.
Ta hand om det!

Väl mött där ute i livet.

onsdag 7 september 2011

Dunderklumpen i ny tappning

Jag gillade Dunderklumpen.
Men den har några år på nacken.
Kanske är det dags för en remake?
Kanske i Hollywood?
Och varför inte ta Shaq till huvudrollen?



Jag vet inte.
Men när jag ser bilden så undrar jag lite hur det är i deras förhållande.
Kanske är det bara jag som undrar?

Tror kanske inte att Dunderklumpen vore rätta rollen, trots allt.
Kanske King Kong?

Min farfars kompis hette "Ställbergsjätten".
Han var stor som ett hus.
Eller...det var kanske en överdrift.
Även om husen på den tiden var ganska små.

I går tittade jag lite på fotbollsmatchen mellan Sverige och San Marino.
En riktigt, riktigt dålig match!
Ibland kan jag inte låta bli att fundera på om någon av dessa spelare stannar upp och reflekterar över tillvaron.
- Varför jagar jag den där bollen? Vad är det för mening? Jag kommer aldrig komma fram till nåt slut, för nästa dag är det en ny match och vi springer efter denna förbannade boll igen och igen. Sen en dag är knäna för skeva och orken är borta. Då får någon annan springa efter bollen. Varför?

Nä.
Jag inser att det inte är så vanligt med den typen av reflekterande.
Men det skulle vara lite kul om matcherna ibland kunde ha lite inslag av Zen.
Om domaren hade en alternativ pipa att blåsa i som signalerade "eftertanke".
Då ska alla sätta sig ner på planen och fundera över "varför" en stund.
Sen kan de springa vidare igen.

Nä.
Inser att det skulle vara som en Monty Phyton-sketch.

Jag vet.
Jag är galen.

måndag 5 september 2011

Vad fan gör far???

Jag ser på en gammal bild från en läsebok.






Jag tror att det var en av de som jag själv fick använda när jag började skolan.
Vi pratar om 1971.
Ser på bilden.
Far ror.
Han vill bort.
Bort från barn och ansvar.
Han vill ro sig trött.
Och jag tänker bara: FLYTVÄST? FLYTVÄST!!!
Vad gör far?
Far skiter i västen!
Han skiter i ansvar.
Han vill ju bara bort.
Se så han ror.
Så glada barnen är.
De vill bli av med far.
För han stör.
Far är störd.

Mor däremot är rädd för ormar.




Hon har fobier.
Mor och far har inte varit ihop på ganska länge.
De hinner inte.
För far ror. Och mor slår ihjäl ormar.

Se, så det kan gå.
När far försöker vara rar - och mor leker hjälte.

I dag är det en dag av vila.
För en del människor.
Inte för mig.
Jag funderar på att skaffa en roddbåt...


torsdag 1 september 2011

Sluta!

Nu var det länge sen jag skrev nåt på bloggen.
Det var ju inte bra.
Så då är det väl dax att göra det nu, då.
Det är helt enkelt bara att SLUTA vara så lat.

Gillar den här videon.


Märkligt nog så är det ungefär så som jag uppfattar KBT.
"Om du är arg - sluta vara arg".

Det är nästan lite gulligt korkat.
Ibland är man ju faktiskt arg, för att man behöver vara det.
Eller rädd, eller ledsen, eller glad.

Det har varit sommar.
I dag börjar höstens första månad - september.
Och jag ser fram emot vad som ska hända under denna höst.
Det är inte så mycket som jag vet ännu.
"Bara" att det ska skrivas några böcker, lite mer filmmanus, fokusera på lite föreläsningar och annat smått och gott.
Dessutom så är det snart bokmässan i Gbg.
Årets roligaste händelse?

Jag lovar att det inte ska ta lika lång tid innan nästa blogginlägg.

Sluta!

;)

söndag 12 juni 2011

Student 2011

Det har varit student.
Oj att det var SÅ intensivt fattade jag nog inte innan jag själv var där.

Två stycken studenter samma dag. Och dagen innan hade jag en dotter som dessutom gick ur nian.
Så det har varit fullt upp med förberedelser för festligheter i flera veckor.

Och eftersom de två som tog studenten hade helt olika tider med utgång - och framträdanden och avslutningar, så var det fullt drag ända från klockan 4 på morgonen.
Och då kom vi i säng vid kvart i tolv dagen innan dessutom.
Och så höll festligheterna på under hela dagen fram till ett på natten.
Då var jag GANSKA trött, måste jag erkänna.

Att sluta skolan är stort.

Både att sluta nian och att ta studenten.

Har funderat mycket på varför vi i vårt land ofta har en ansträngd relation till skolan.
Kan det bero på att vi har vant oss vid, och tagit för givet att lärande är gratis och att det är något man måste göra, vare sig man vill eller inte.
Kanske är det ordet ”skolplikt” som har skapat detta?
Plikt som ord innebär för de flesta ett krav - och krav från omgivningen känns aldrig stimulerande.

Kanske hade det varit annorlunda om det hade hetat ”skolerbjudande” istället?
”Alla barn i Sverige erbjuds gratis skolgång - och att man helt utan kostnader får lära sig saker som man kan ha nytta av senare i livet.”

För mig känns det mer lockande i alla fall - än att kalla det ”plikt”.

Min skolgång var inte särskilt lyckad.
Jag är än i dag den enda person jag känner som har skolat sig genom komvux.
Jag menar...varför?
Skoltrött är ju okej att vara.
Och därför vore det helt logiskt att göra nåt annat.
I alla fall inte börja studera på Komvux.
Som ju är helt frivilligt.

Nä, jag förstår mig inte på mig själv alla gånger.

Att få etta i svenska när jag gick ur nian är inget jag var stolt över då.
Men i dag när jag har arbetat som författare i snart 28 år och skrivit 124 böcker tillsammans med kusinen Anders, så känns det där gamla betyget mest som en kul anekdot att kunna berätta om för folk som har tappat tron på sig själva på grund av tusen och en anledningar.
Man kan bli vad man vill ändå!

I skolans värld så är ju lärarna tyvärr också bara människor.
Och de favoriserar vissa elever.
Och tycker mindre om andra - som de därför behandlar på ett orättvist sätt.
Det är ingen myt.
Det är sant allt för ofta!
Jag har själv sett det på nära håll flera gånger under både min egen och barnens skolgång.
Att bli särbehandlad av orättvisa skäl är aldrig kul.
Men det är en verklighet som många barn utsätts för.

Och elever hamnar allt mer ofta på ena sidan och skapar ett fiendeskap gentemot sina lärare. Det blir ”vi mot dem”-känsla som genomsyrar många ungas skolgång.
Men det borde inte behöva vara så!

Först tror jag att man skulle behöva höja statusen för lärare. De måste få betydligt bättre löner, för att på så sätt locka allt bättre pedagoger till skolorna.
Och samtidigt bör man arbeta för att påverka elevernas attityd till lärande.
Och det är troligen insatser som måste komma från hemmen.
Att ”slippa” skolan ska ses som en bestraffning istället för en belöning.
För om man riktigt granskar det hela så är ju lärande något oerhört häftigt!
Tänk att man helt utan kostnader kan få lära sig saker som man inte kan!
Det är ju en gåva!

Nog om detta.

Nu lite bilder från studenter och avslutningar och lite annat kuligt.

God söndag alla människor!

Ludvig som student!

Vide slutade nian!

Lova som student!

söndag 5 juni 2011

Galna dagar

Den här sommaren känns redan mer intensiv än någon annan sommar.

Har tre barn.
Två studenter och en som slutar nian.
Så det är mycket som händer som ska styras upp inför det firandet.

Det är ju mest roligt, förstås!
Men intensivt.

Dottern var på bal i fredags.
SÅ tjusig! Och jag kände mig oerhört stolt!

















Och så hade sonen avslutningsfest - som var särskolans egen variant av bal.
SÅ stolt över honom också!














Och dessutom hade sonen studentfest för sina kompisar.
Underbart!
Så LITE trött är man i dag.
Vilodagen får verkligen bli en vilodag!


tisdag 24 maj 2011

Hur tänkte de nu? Del 4

Undrar om man kunde ha ett lite extra festligt omslag till den nya skivan?
Varför inte testa med en avklädd naken man med en upp och nervänd docka i famnen?
Det känns lite crazy.
Och SÅ mycket jag, liksom.
Så kanske Xiu Xiu tänkte?
Vad vet jag.
Omslaget till skivan är i alla fall mycket...märkligt?











Alltså...tänkte de alls när de gjorde omslaget?
Och om de gjorde det - varför?

Men när man sedan lyssnar till Xiu Xiu så kanske man fattar mer?

Klicka och inse att det här är ingen vanlig sångare...

Nä, såna här omslag får mig att må riktigt illa.

Isch.

måndag 23 maj 2011

Hur tänkte de nu? Del 3

Det var sagt att jorden skulle gå under förra veckan. Jag märkte ingenting av det.
Men om den ändå gjorde det så tyckte jag att det ”på andra sidan” påminner väldigt mycket om det som var tidigare.
Ibland kan jag undra hur folk på fullt allvar fortfarande kan tro att Gud och Djävulen är två verkliga personligheter som man kan möta om man har tur eller otur.
Vi lever ju trots allt år 2011.

Någon som tycks vara fullt övertygad är i alla fall grabbarna i Louvin Brothers. De VET att Satan finns.
Och deras lilla trevliga LP-skiva visar att de själva befinner sig i glöden i helvetet.
De ser faktiskt ut att trivas.
Med vita fina kostymer står de och omfamnar alla som kommer till helvetet.
I bakgrunden står en GB-gubbe. Eller är det djävulen?
Han ser inte så skrämmande ut i alla fall.
Men vad vet jag.
- Tjena Djävulen. Är det okej om vi står här i glöden och välkomnar alla att komma in i helvetet?
- Dra åt helvete!

















Louvin Brothers tjusiga titellåt kan ni lyssna på genom att klicka på länken.

Varsågod - lyssna och...njut?

Det intressanta är att låten tycks handla mer om att man ska passa sig för helvetet.
men då kan man ju lite blygsamt fundera på vad Bröderna Louvin själva gör där med öppna famnen.
Åkte de fel?

Trevlig måndag!

lördag 21 maj 2011

Hur tänkte de nu? Del 2

Al Davis och the Cristian Crusaders.
Nån som minns dem?

Troligen inte.

Kanske lika bra det.

De gjorde i alla fall en skiva.
Festligt värre.
Här gäller det att klä upp sig och göra sig fina, kanske de tänkte.
- Sträck på dig min son, sa mamman. Som jag.
- Äh, skit samma, sa sonen. Jag gör som jag vill. Jag vill se cool ut. Se bara på mina fina polisonger. Jag är grym.
- Är det okej att jag gömmer mig lite bakom dig mamma? säger den andra sonen.
- Ja, det är nog bra om du inte syns så mycket. Din bror är mycket tjusigare så han får stå i förgrunden.

Kanske tänkte de så.
Stolta poserar de vid gräsmattan.

















Och eftersom Spotify är en sån fantastisk uppfinning så finns ju en del låtar sparade som man inte trodde existerade.
Har inte hittat nån låt med kombinationen av Al Davis och Cristian Crusaders.
Men här är i alla fall Al Davis när han var som bäst.
Lyssna och njut!

Man kan ju höra att han var en hejare på att sjunga på sin tid.
Hur The Cristian Crusaders lät finns det ingen som kan svara på.
Tack och lov.

Ha en fin lördag!

fredag 20 maj 2011

Hur tänkte de nu? Del 1

Ibland undrar jag lite hur de har tänkt.
Och har de tänkt?

Här är första funderingen över detta.
Ett hyfsat känt rockband som Bloodhound gang ska göra en skiva.
Någon kommer på en skitbra idé till omslaget.
- Vi kan leta upp en jättetjock person och klä av honom naken och sätta in honom i en liten trälåda?
- Ja! det var den bästa idén någonsin!

Se:

















Och då undrar i alla fall JAG - hur låter detta?

Lyssna här!


Tycker ni att det låter som en naken fet man i en låda?
Jag vet i och för sig inte hur såna brukar låta.
Men ett rop på hjälp hade jag kunnat förstå.

I dag är det FREDAG!
Och dessutom så är det SOL här i Örebro.
Det betyder säkert en massa olika saker för olika människor.
För mig betyder det att jag slipper frysa och att jag är ledig i morgon.

I går var jag och föreläste i Borås djurpark. För människor.
Det var Borås anhörigstöd i samverkan (BASIS) som hade bjudit in till en liten föreläsning om att livet ofta blir på ett helt annat sätt än vad man har planerat - och att man inte vet om det är bra eller dåligt innan man har levt färdigt.

Om man ser detta i samma perspektiv som det tjocka nakna mannen i låda, så kan jag tillåta mig att fundera på om det var ett av hans mål i livet.?
- Mamma, när jag blir stor vill jag bli jättefet och vara naken och ligga i en trälåda på ett skivomslag. Får jag det?
- Ja, kära barn. Du får bli precis vad du vill!

Ibland blir livet som det blir.



Hur som helst - ha en riktigt mysig fredag alla människor!

torsdag 19 maj 2011

Det är väl bara att kvittera?

Jag fick ett nytt härligt erbjudande.

Jag fattar ingenting.
Och glöm inte att klicka på "Read speaker"-knappen.
Det är då ni får ett härligt morgonskratt.

---


Kvittera

Jag har en цmsesidig verksamhet fцrslag av цmsesidigt intresse att dela med dig;
det innebдr цverfцring av en stor summa pengar. Jag fick din referens i mitt sцkande efter nеgon som passar min fцreslagna affдrsfцrbindelsen. Om du дr intresserad av att arbeta med mig kontakta mig genom min privata e-post (patrickchan2129@yahoo.com.hk) fцr ytterligare information,

dina tidigaste svar pе detta brev kommer att uppskattas.



Bдsta avseende
Mr.Peter Wong
Hang Seng Bank Ltd


----

Åh, så sugen jag blir.

:)

Han prata micke bra svenska spåket

Maradona är uppenbarligen inte särskilt bra på att prata. Eller annars är det Aftonbladet som på något sublimt sätt vill håna honom?










Vem vara full, egentligen?

I samma tidning hittade jag två annonser bredvid varandra - som genast satte igång min fantasi.
Var det en slump att dessa hamnade bredvid varandra?
Eller är det bara jag som är konspiratorisk?











I dag ska jag till Borås Djurpark.
Och föreläsa.
Inte för djuren.
Det hade ju kunnat vara intressant i och för sig, men det är för helt vanligt folk.
Jag ska prata om "Prins Annorlunda".

Ha en god torsdag alla människor!

onsdag 18 maj 2011

TV vi aldrig får se

Förra veckan kom jag på en galen idé.
(jag får en hel del såna)
Jag tänkte att det vore kul att fantisera om vilka historiska personer som skulle kunna ha varit med i olika TV-program - om det hade funnits TV i alla tider.
Jag skrev det som en ”utmaning” på både Facebook och Twitter - och det ramlade in många roliga förslag.
Jag tänkte att kanske kan man låta denna lek få leva vidare här på bloggen också.
Skriv gärna in era egna förslag löpande om ni kommer på några kuliga.

Jag är ganska övertygad om att den leken skulle kunna vara en sån där som man kör när man är ute och festar i sommar. Troligen så blir förslagen grymmare och grymmare ju senare på kvällen det blir.

Här kommer några förslag som kan sätta igång din fantasi.
Hitler i ”Biggest Looser”
Bin Laden i ”På rymmen”
Sherlock Holmes i ”På spåret”,
Alva Myrdal i ”Ensam mamma söker”,
Khadaffi i ”Celebrity rehab”,
Josef Fritzl i ”Big Brother”,
Kim Jong il ”Så SKA det låta”,
Mao Tse Tung i ”Du är vad du äter”,
Judas i ”Förlåt mig”,
Imelda Marcos i ”Lyxfällan”,
Walter Sommerlath i ”Spårlöst”
Ted Gärdestad i ”På spåret”
Jesus i ”Den arga snickaren”
Hannibal Lector i ”Pluras kök”
Di Leva i ”Det okända”
Jesus i ”Bacelor”
Brad Pitt och Angelina Jolie i ”Familjen Annorlunda”
Gustav den tredje i ”Teatersport”
Nicolae Ceauşescu i Lyxfällan
Tiger Woods i dating-programmet "Casanova"
Äntligen hemma med Natascha Kampusch
Hitler i ”Gäster med gester”
Hemmingway i ”Baren”

Åh, det finns SÅ många fler förslag.
Det är bara att ösa på nu alla människor.

Ha en god onsdag!