torsdag 10 september 2009

Skrivtips!

Kära läsare.
Jag får lite då och då frågor om hur man blir en bra författare.
Då brukar jag föreslå att de genast kontaktar en författare.

Om man ändå envisas med att fråga mig så finns det fler svar att få:

1. Använd aldrig allitterationer.

2. Använd aldrig utländska låneord när det finns en adekvat inhemsk terminologi att tillgå. Thats it!

3. Anmärkningar inom parentes är onödiga (även om de är relevanta).

4. Man ska ALDRIG generalisera.

5. Uteslut citat. Som Ralph Waldo Emerson sade: "Jag hatar citat. Berätta för mig det du vet."

6. Jämförelser är lika olämpliga att använda som klichéer.

7. Var inte omständlig; använd aldrig fler ord än nödvändigt - det är överflödigt, och risken är att du bara tröttar ut läsarna och får dem att tappa koncentration och intresse så att ditt budskap riskerar att gå förlorat i en aldrig sinande ström av ord som kanske i och för sig låter bra och vederhäftiga, men som inte har så stor betydelse i sammanhanget och kanske inte heller tillför så mycket i sak till det du egentligen vill uttrycka.

8. Var mer eller mindre exakt i formuleringarna. Kanske.

9. Ettordsmeningar? Undvikes!

10. Uttryck inte uppmaningar i negativ form.


Ja, det var allt för i dag.
I morgon ska ni få lära er hur man knycklar ihop och slänger papper i papperskorgen så att det ser ut som på film.

Och vad passar då bättre än att få se en bild på en film som eggar min fantasi lite extra...



Vad fint att de gör en affisch där det står att det ska vara i FÄRG och så är alla bilderna svartvita.
Vem ska man tro på?
Och vem skulle vilja träffa en doktor som heter Skräck i efternamn?

Lika tokigt som den gången jag och Thomas Alfredsson åkte till London och piloten visade sig heta Surballe i efternamn.
Det var en kul stund.
Han kunde ju inte hjälpa att han hette så.
Och att vi tyckte det var bland det roligaste vi någonsin varit med om.

I dag har jag ONT i ryggen!
Så ont att jag funderar på att bli elak.
Det är sånt man funderar på när man har ont har jag upptäckt.
Frågan är bara varför jag ska bli arg.
Finns ingen bra anledning.
Måste kanske bläddra i tidningen för att se om jag kan reta upp mig på någonting.

Snart Idol!
Kan inte hjälpas att jag tycker att det är ett kul program.
Och Anders bagge är min nya idol.
Så fin människa.
Kul och med stor självdistans.
Härligt!

Obs! Nu var jag inte ironisk.

Fan att man ens ska behöva förklara det...

9 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Haha
BRA. Bara var arg. Det behövs ibland. Även på bloggen;)

Om jag tar dina tips nu och tittar på dem..
Och gör raka motsatsen. Då är det precis som jag nästan alltid gör.
Jämförelser, paranteser och rubbet. Förutom ettordsmeningar men vafan det gör jag ju också kom jag ju på!

I och för sig mest på alla andra ställen än när jag skriver "annat".
Vad nu annat är..

Hoppas att ryggen ger sig. Förstår den inte att den inte kan göra ont?

Ha en fin kväll med Idol.
Det är ett kuligt program tycker jag. Också(ooops;) )

Kram Lallis

Ännelaij sa...

Kanonbra tips.
Väldigt pedagogiskt.
Håller med om det mesta men jag har fått kritik för att jag skriver för korta meningar, använder för få ord. Detta innebar att jag fick skrivångest..eh..ja..men bara ett tag.

Men Idol?
eh..jag tycker att det suger Surballe.
(flå´t uttrycket)
Men huvudsaken är att andra gillar sådant.
Själv ska jag spela martyr när jag ser det.

Ha det bra

Fyra nyanser av rosa sa...

Bra tips! Jag som har en bok på 350 sidor liggandes som jag skrev under min mammaledighet. Den kommer nog att fortsätta ligga i en låda och skräpa men om jag ska lägga dina tips på minnet ifall jag någonsin skulle orka korrekturläsa den igen.

Bra filmtips! Vad tror du om Rebourne?

Jag ska fila på de sista detaljerna sedan skickar jag det till Universal :-)

Maud sa...

När jag läser din blogg hör jag din röst i huvudet. Lite scary faktiskt...
=)

Kenna sa...

Förståndigt.
Bra.
Lika intresant som vanlgt.(op´s en meningar)
haha du är en skön typ du

Spritat handslag Kenna.

Ps:va in´t bitter.

Storarvid sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Storarvid sa...

Jaha ja det där var ju väl beskrivet hur man blir en bra författare :-)
Du har skrivtips på din blogg, annars har jag ett bra SKIVTIPS på MIN blogg haha kolla in får du se ;-)
Och du, en av de som läser upp vädret ibland i lokalradion här heter "Frost" i efternamn.

Fredriksson sa...

Skrivtips är alltid bra, varje gång jag går på bokmässan vill jag skriva böcker. Men det händer aldrig men samma känsla varje år:)

GAlet det där:)

Du får bosätta dig på din spikmatta, tillslut ger det sig:)

HA det härligt!

Susjos sa...

Prova Voltaren mot din onda rygg!
Tack för skrivtipsen :)

Jag har missat att "Idol" har börjat!
Såg istället Jan Troells film : "Maria Larssons Eviga Ögonblick", och blev betagen!
kram!