fredag 3 april 2009

Tappad röst och en uppspikad Jesus på ett kors

Jag har tappat rösten.
Eller rättare sagt så har jag förlagt den någonstans.
För just nu låter jag som en kraxande gammal whisky-gubbe.
Och iofs så stämmer ju det ganska bra in på mig...
Men hur som helst.
Om någon skulle hitta min röst så erbjuder jag hittelön.

I dag är det fredag. Vilket innebär att påsklovet tar vid.
Och när det är påsklov ska man äta ägg.
Och äta kyckling (utan glas)
Och måla sig i ansiktet och ha på sig tantkläder.
Och så ska man fira att Jesus blev uppspikad på ett kors för två tusen år sen.
Varför man nu ska behöva fira det...

Tänk vad histora gör med oss.
Att döda en annan människa är grymt. Och dumt.
Att till exempel spika upp nån på ett kors.
Det är verkligen aja baja.
Men så går det en tid.
Så där två tusen år.
Och då kan jag fundera på vad som hade hänt om Jesus INTE hade blivit uppspikad.
Om han hade fått leva tills han dog en naturlig död.
Kanske odla lite tomater någonstans på en sluttning utanför Jerusalem.
Då hade aldrig religionen "Kristendom" ha kunnat uppstå.
Eftersom Jesus säkert inte hade orkat uppstå från de döda vid 98 års ålder.
Och då hade det inte blivit nån religion.
Och då skulle det ha inneburit att en väldigt massa präster skulle vara arbetslösa i dag.
För att inte tala om Påven.

Så - med ett historiskt perspektiv så kanske det till och med var "bra" att de spikade upp Jesus på korset.
Vad hade hänt annars?

Nu ska jag gå ut och leta efter min röst en stund.

Fridens!

9 kommentarer:

Madlar sa...

Man kan ha många åsikter om religion men genom århundraden har människan alltid uppfunnit mer eller mindre fantasifulla teorier att lägga sitt hopp o tröst på. Det räcker liksom inte att bara tro på sig själv verkar det som. Varför inte tro på Robert Lind i Kramfors?

Niklas sa...

Jag tror nog att majoriteten skulle ha det rätt mycket bättre även om det förstås vore lite synd om alla arbetslösa präster och påvar. =)

Mia S sa...

Oj då, röstlös är inget roligt, hoppas du hittar rösten igen !

Jag glömde att gå in i går på stora gåintillsörendagen, så det fick bli i dag istället, på kycklingdagen !

Ha en himlans mysig helg !
//Kram från Marie

ps..Det är tur att han inte odlande tomater, så att han nu 2000år senare kan trösta och ge hopp till alla som behöver... d.s

Susanne sa...

Haha, ja du... håller nog med dig att vid närmare 100 års ålder så är nog orken att återuppstå rätt lååångt borta så hur man nu ser det så kanske det var tur ändå att det blev som det blev. Eller??? Vad vet jag? Det jag vet att idag är det ett fantastiskt vackert vårväder här i Västerås och att jag jobbar hela helgen så ni som är vakna när jag sover får passa på att njuta av vårens ankomst. Må gott och hoppas att du hittar rösten.
Mvh Susanne

billan sa...

Den som söker skall finna.........sin röst alltså!

Anonym sa...

Så det är fler hesa ute på bloggen... Har väst mig genom dagen och nu ska jag sätta mig och bli alldeles tyst!
Hoppas att du får en lugn kväll! kram anna

Mymlan sa...

Men Jesus uppstod ju på tredje dagen, det är ju DET vi firar, och att han tog på oss alla våra skulder. Inte att han blev uppspikad på korset

ullrika sa...

jag är inte kristen men har förstått så pass mycket att allt är förutstpått, Jesus skulle korsfästas. det hörde liksom till. Andrew Lloyd Webber förklarade det bra :)

Eva-Marie sa...

Intressanta teologiak tankar det där! Jag tycker att Jesus Christ Superstar är den bästa versionen av historien om Jesus - gärna med Ola Salo i huvudrollen.
Hoppas din röst återkommit nu. KRAM