måndag 3 januari 2011

Nytt år - nya chanser till att göra nya misstag

I samband med nyår så brukar det överallt dyka upp krönikor över "året som gick".
Årets bästa, årets sämsta, årets viktigaste och så vidare.
Jag kan inte komma ifrån känslan av att det är en sorts död att blicka bakåt på det viset.
Det som har varit är inte längre. Det har slutat existera och till slut blir det bara minnen som med tiden vattnas ut och blir till döda små minnesmärken som hände "förr".

Jag vet inte om det är något annat än en känsla av nostalgi som driver fram alla dessa krönikor över år som passerar.
Vad är det man vill bevisa?
Att det VISST händer någonting varje år?
Även om man ibland tycks vilja hävda att det aldrig händer något - så kan varje enskild individ läsa dessa krönikor och inse att "jo, det hände visst en del 2010".

Jag vet inte.

Personligen så tycker jag att det är betydligt mer intressant att se framåt.
Vad händer DETTA år?
Vad ska jag försöka lära mig?
Vad ska jag försöka göra mer av?
Vad ska jag göra mindre av?
Vad vill jag att framtiden ska föra med sig och vad gör jag själv för att låta framtiden få bli just på det viset?

Det kommer att hända minst lika många saker under 2011 som under 2010.
Varför skulle det inte göra det?
Och varför skulle det vara så skrämmande att låta livet få inträffa?

Jag ser fram mot det nya - oavsett vad det innebär.
Känner mig inte nöjd ännu.
Att vara nöjd är att ha tråkigt utan att tröttna på det.
Jag tröttnar snabbt på att ha tråkigt.
Jag kan knappt vänta på att låta det nya få inträffa.

Och så en fin liten bild.



Se så vackert solglitter.
I brunt.
Olika nyanser av brunt.
Varför känns det inte så solglittrigt?
Det känns mer...brunt...

Och tyvärr så kan jag inte heller hävda att de glada musikanterna känns särskilt solglittriga.
Men jag gillar ordet - solglitter.
Det är en hit.

Nåväl.

I dag är fjärde dagen med halsfluss och feber.
Det är inte världens roligaste situation.
Men det går ju också över!

I morgon är en annan dag, som någon annan käck dansbandskille sjöng en gång för många år sen.

Ha det fint alla!

5 kommentarer:

Anki sa...

Oj! Ramlade precis in i din värld efter att ha hittat dig genom en annan bloggare... Tyckte väldigt mycket OM! :-) Hit återvänder jag gärna!
Ha en fin och varm helg!
Anki

Anonym sa...

Mysig blogg!
En liten rättelse bara...det var Christer Björkman himself som sjöng "I morgon är en annan dag".Man kan säkert kalla honom mkt, men han är inte dansbandskille.Rätt ska vara rätt i schlagerencyklopedin. ;-)
Ta min kommentar för vad den är...sann men på skoj.;-)
Vi äälskar era böcker!

sorenolsson sa...

Brevikssommar - vad kul. Du är varmt välkommen hur ofta du vill!

Anonym - Jag VET att det var CB som sjöng den. Kallade honom med flit dansbandskille, för det var väl så han lät. Tyckte jag i alla fall!
;)

Tack för beröm för böckerna också!

Anonym sa...

Ja,det var väl det jag trodde...att schlagerhistorian satt där den skulle. ;-)
En klassiker...men du har ju rätt...det låter ju lite dansband om den.
Natti.

Anonym sa...

Och året var 1992. I Internetåldern finns ingen ursäkt för att dra till med massa "många år sedan", "herrans massa år sedan" eller "oj, vad åren rinner iväg fort, är det så länge sedan". Man kollar upp historia och årtal, punkt slut. 1992 var också året med olympiska vinterspel i Grenoble, sommarspel i Barcelona, bankkris i Sverige, Bill Clinton valdes till president i USA.