onsdag 23 april 2008

Barnboksgala

I dag är det världsbokdagen och i går kunde man läsa i DN att det borde finnas en Oscarsgala för barnböcker.
Toppenidé!
Synd bara att barnböcker anses vara lite mindre värda än så kallade "riktiga böcker".
Jag förstår inte varför.
Och dessutom så förstår jag inte varför vissa kritiker väljer ut vilka böcker som barn ska läsa - vare sig de vill eller inte.
Det är så dumt.
Sen sitter de och kliar sig i skallarna och undrar varför barn inte vill läsa i samma utsträckning som förr.
Det sitter folk och funderar på hur man ska kunna få barn och ungdomar att läsa mer.
Fram för allt killar.
Men..jag tycker att frågan är ställd på fel sätt.
Det borde väl vara bättre att fundera på varför de ska läsa.
Motivet till läsandet tror jag är grunden till lusten.
Varför ska jag läsa en bok, som jag inte själv tycker verkar intressant, bara för att nån annan säger till mig att jag bör läsa den?
Det har aldrig fungerat så.
Eller...kanske på det forna Sovjetunionens tid.
- Läs det här! Annars...

I dag väljs ibland böcker bort till förmån för andra medier av unga människor.
Istället för att säga "Det är dumt" så kanske man kan fundera på varför de väljer på det sättet.
Nyfikenhet och lust kan inte skapas i nån människa om inte människan själv väljer att säga JA.

När ska politiker, kritiker och proffstyckare inse detta?

För enkelhetens skull kan väl var och en gå till sig själv och ställa frågan:
Vad är det som kittlar min fantasi och väcker min nyfikenhet?

Som jag ser på det:
Resan utåt börjar med att gå inåt.
Ännu en gång.
Förändring i det yttre måste förankras i det inre först.

Inga kommentarer: