måndag 29 november 2010

Att känna för sin egen text

Ibland dyker nån fras upp i min skalle.
Nån fras som jag hört någon gång i tiden.
Och plötsligt så kan jag inte sluta tänka på den.
Ofta är det från nån gammal sång från förr.

I går dök en sån text upp i skallen.
Och jag förundrades över - hur personen tänkte när den skrev texten.

Är det så att man alltid känner:
"de här orden står jag för! De visar vem jag är"

Jag menar - sitter textförfattare och kliar sig i skallen och kommer på en fras som ska kännas rätt i hela kroppen - eller är det bara ord som sätts ihop lite på måfå - och det får bli som det blir?

Jag vet inte.
Jag kan ju bara tala för mig själv och i mitt fall så måste jag alltid känna efter om orden representerar nåt som jag kan stå för.

Och OM det var så för Ulf Peder Olrog när han skrev texten till "Tjo tjim och inget annat" så blir jag väldigt nyfiken på vem han var!

Jag försöker för min inre syn se Ulf Peder där han sitter och funderar på hur texten ska leda fram till ett väldigt crescendo...

"Vedholm å' Tjocka Lasse, Karl-Herman å' ja, (Herman å' ja,)
spelte på krogen Snuvan, var eviga da', (eviga da').
Först när vi ville fila på klassisk musik, (klassisk musik),
hördes det från publiken ett knorr å' ett skrik:

Handklaver och klarinett ska' de' va',
tjo och tjim och inge' annat.
Hoppa högt och hoppa lätt ska' vi ha,
tjo och tjim och inge' annat."


Det är poesi.

Läs texten som en dikt, och försök att hålla dig för skratt.

Eller ännu bättre - klicka på Readspeaker här ovanför - det blir hysteriskt, som vanligt.

Nu åter till skrivandet om att Lill-Erik ska börja skaffa polisonger och lära sig gå på styltor.
Jag menar - det är ju poesi!

;)

5 kommentarer:

Susjos sa...

Haha! Visst minns man Tjo och tjim-så fort jag läst det kom texten framför mej: "vedholm å tjocka Lasse..." Vissa texter glömmer man inte.
Vem minns inte Mats Rådbergs:

"Peta in pinne i brasan,
hämta ett par öl och revbensspjäll.
Tanka bilen rensa ur förgasaren,
lappa mina jeans så är du snäll...
å min älskling.....
Stoppa pipan ,hämta mina tofflor.
Tack för kaffet, blev det kvar till dig ?
Peta in en pinne i brasan, älskling förklara varför du vill lämna mig ?"

Anna sa...

Ha ha! Vilken härlig text!

SoffsyPloffsy sa...

Hejsan. Jag läser till Aktiveringspedagog och jag har precis läst "Prins Annorlunda" till ett bokseminarium som vi kommer att ha. Tack för ni skrev den. Helt underbar bok som gick rakt in i hjärtat.

http://soffsyploffsy.blogspot.com/2010/12/bokrecensionen-ar-fardig.html

Mvh Sofia.

Anonym sa...

Detta med berättar rösten för ju allting så himla kul....
Skrattar så tårna rinner!

Fredrik sa...

Jag minns själv "Skriv ditt svar, namn och adressen, t-shirtstorlek. Skriv på ett vykort, och skicka det till: Almanackan, Riksradion, 701 84 Örebro." Varför minns man det såhär 30 år senare? :)