söndag 3 januari 2010

en ny tid

I dag är det den tredje januari 2010.
Ett nytt år.
En ny tid.
Nya möjligheter öppnas den här dagen.
På samma sätt som alla dagar öppnar nya möjligheter.

Man kan välja att dö i varje ögonblick för att ständigt kunna födas på nytt för det vår värld har att erbjuda.
Det är helt enkelt en fråga om val.
Vi kan välja att se varje enskilt ögonblick som en ny chans, en ny tid, en ny möjlighet att utforska livet.

Året som nu skrivs till historien som det sista i föregående decennium var ett intensivt år.
Mycket hände.
På det yrkesmässiga planet var det sex böcker som skrevs, en musikal som skrevs och sattes upp i Örebro, en musikal som slutade snurra i Stockholm, ett antal författarbesök tillsammans med Anders och en del föreläsningar om Prins Annorlunda på egen hand.
Dessutom en hel del krönikor till tidningen "Föräldrakraft" och funderingar till p1:s "Vid dagens slut".

Det är nästan märkligt att jag utöver detta även har fyllt ett antal anteckningsböcker med nya idéer till kommande berättelser för båda unga och gamla läsare.
Hur hann jag med det?

Resa hann jag också med.
Det blev Gran Canaria (Spanien), Rom (Italien) och Side (Turkiet) under 2009.
Älskar att resa och se nya platser, återvända till gamla favoritplatser och möta människor av olika slag.

5 tillfällen med kurser i personlig utveckling hanns med under året.
Det betyder så mycket för mig.

Och på det privata planet började barnen i åttonde klass, andra respektive tredje året på gymnasiet och äktenskapet på det nittonde året.
Barnens farfar dog dagen innan julafton.
Sonen fick börja med en ny medicin som ska bromsa lungornas långsamma utslagning i hans kropp.
Sjukhusbesök och habilitering i långa rader.

Och så bloggen förstås.
Den har jag fortsatt skriva på.
När viljan funnits och när lusten har ploppat ner i mig.
Och jag är så tacksam över er alla som är inne här och läser mellan varven och ger kommentarer.
Det betyder mycket för mig.

Slutligen några små urklipp från slutet av 2009.



Det går att sälja det mesta, tydligen...




Fisigt att inte få hjälp med såna saker, kanske..?

ha en god söndag alla människor.

Vi hörs snart igen.

13 kommentarer:

Ting sa...

Jävla billig julmus där! ;O)
Tack för att du skriver Sören.
Jag gillar dig!
Kram Ting

imse sa...

Roligt om du uppskattar kommentarerna. Det är ju det man vill, när man kommenterar.

Du har haft mycket upp- och nedgångar under året. Det är väl så livet är. Det som trots allt är bra med nedgångar, är ju att det bara finns en väg därifrån. Och den leder alltid upp.

Ha ett gott nytt år!

B i t t e sa...

Kommentarer är viktiga, kommunikation i en av sina fina former. Det man skriver vill man gärna få respons på (den som säger annat får nog Pinnochionäsa *s*). Visst "träffar" man på många goa människor på det viset?
Önskar förresten att jag hunnit teckna ned lika många idéer som du. Ha ett fortsatt bra 2010!

Bibban sa...

Hej på dej, har kikat runt lite här och tror minsann jag kommer tillbaka:)
Bibban

Tina sa...

Gott Nytt År!

Madlar sa...

Det är inte bara det nya året eller decenniet som ger möjligheter, varje dag är en möjlighet till att ge glädje, en komplimang eller ta ställning.

Anna sa...

Tja! Jag är alldeles ny i bloggvärlden..men dä verkar ju sköj mä en egen blogg:)
Jag fick tips om din blogg av min systeryster å den ä ju kanonbra:)

Ha en go kväll!

Carina - den gråa pippin sa...

God fortsättning på det nya året. Du har ju inte legat på latsidan ser jag. En himlans massa resande för att hålla föreläsning och signering av böcker har man ju också läst om i din blogg. Var rädd om dig bara.

Ha det så bra
/Carina

Humlina sa...

"Man kan välja att dö i varje ögonblick för att ständigt kunna födas på nytt...." Ord som klingar högt och starkt ute i rymderna. Gamla urväxta tankar är ena riktiga rackare på att hålla oss fängslade och våra livsenergier fastlåsta. Släpper man den urväxta tanken fri ... de urväxta tankarna fria, så släpper man också livsenergierna fria.Håller jag fast mig vid en tanke, binder jag upp mycket energi vid just den tanken. (samma med känslor det är min erfarenhet)
Valet, ligger inte det i att just välja vad/vilka tankar/känslor som ska få tillåtelse att styra i ens liv..Tycker att det är hiskeligt spännande att försöka ta reda på vad jag tillåter och tillåtit styra i mitt liv, mitt lev-ande

För mig har mycket hänt på det inre planet..har sorterat bort en hel del, även sådant som jag insett inte ens var mitt eget.
Önskar en ljuvligt skön god natts sömn med härligt kreativa drömmar.

Gafflan sa...

Vad du har hunnit med mycket under ett år medan själva livet pågått runt omkring. Tack så mycket för att du delar med dig!
God fortsättnig på 2010.

Susjos sa...

God Fortsättning på det nya Året!
Tack för dina fina ord som du delar med dig av :)
Fortsätt så..
John Lennon har visst sagt angående livet: " Livet är det som händer medan du gör upp andra planer"

Jag ska försöka att inte ha så mycket planer detta år...hihi,utan leva mer !
Vi Hörs!

Anonym sa...

Gott Nytt År.
Jag hoppas den nya medicinen kan ge din son så mycket mer tid hos er.
Ledsen för er skull över din pappa.

Det är ju så olika det där, jag relaterar till pojken som hängde sig i cellen. Vissa vill inte vara med medan andra kämpat för att få finnas kvar. Du kastade ut ett "eller?" och vad vet man. Men för de av oss som vill leva är det svårt att kunna ta till sig.

Hur som helst så måste man i alla fall säga att du fyller det liv du fått. Hade jag haft en tiondel av din energi så hade jag varit nöjd.

Lev väl. / Ninni

Anonym sa...

...fast det var ju inget "eller?" du kastade ur dig det var ju ett "kanske?"....
Ninni